Title: | Impacto de una intervención educativa sobre salud oral en niños de 8 a 11 años |
Authors: | Cabrera Guachún, Michelle Fernanda Pillacela Matailo, Jenny Fernanda |
metadata.dc.contributor.advisor: | Lafebre Carrasco, Milton Fabricio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | michellefernanda0806@gmail.com fepr25@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Odontología preventiva |
Keywords: | Odontología Higiene bucal Niños Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 32 Ciencias Médicas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 3213.13 Ortodoncia-Estomatología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 3210 Medicina Preventiva |
Issue Date: | 19-Oct-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 13 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | ODON;715 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Objective: The purpose of this study was to assess the oral health knowledge and practices
of oral hygiene before and after educational interventions among students between the ages
8 and 11, at the “José María Velasco Ibarra” school in the city of Cuenca, Ecuador. Good
oral hygiene practices are achieved through health education, which should start in early
childhood and should be reinforced at school, because in their early years children will adopt
appropriate healthful habits that will last throughout their lives. Materials and methods:
This is a quasi-experimental study whose sample is made up of 36 students aged 8 to 11
years from the “José María Velasco Ibarra” school in the city of Cuenca, Ecuador. To
develop the research project, the questionnaire of the Ministry of Public Health was applied:
“Dental knowledge, attitudes and practices (KAP) surveys, aimed towards schoolchildren”,
as well as the Löe & Silness index. Results: When we performed the Löe & Silness plaque
index the following results were reported: good hygiene 13.8%, regular hygiene 61.1% and
poor hygiene 25%. After the educational intervention the following results were obtained:
children with good hygiene 72.2%, regular hygiene 22.2% and poor hygiene 5.6%.
Conclusion: Educational interventions have a positive effect on students´ oral hygiene as
plaque reduction is achieved as children improve their oral health knowledge |
Description: | Objetivo: valorar los conocimientos y prácticas de higiene oral antes y después de una
intervención educativa en estudiantes de 8 a 11 años, en la escuela “José María Velasco
Ibarra” de la ciudad de Cuenca, Ecuador. Las buenas prácticas de higiene oral se consiguen
mediante educación para la salud, que debe iniciarse desde la primera infancia y con
refuerzo a nivel escolar, debido a que en sus primeros años los niños adoptarán hábitos
adecuados que perdurarán durante toda su vida. Materiales y métodos: es un estudio
cuasi-experimental cuya muestra está conformada por 36 estudiantes de 8 a 11 años de
edad de la escuela “José María Velasco Ibarra” de la ciudad de Cuenca, Ecuador. Para el
desarrollo de la investigación se aplicó la encuesta del Ministerio de Salud Pública:
“Concentrado de encuestas sobre conocimientos, actitudes y prácticas odontológicas
(CAP) dirigida a escolares” y el índice de Löe & Silness. Resultados: Al realizar el índice
de placa Löe & Silness se reportan los siguientes resultados: buena higiene 13.8 %, higiene
regular 61.1 % y mala higiene 25 %. Luego de la intervención educativa se logran los
siguientes resultados: niños con buena higiene 72.2 %, higiene regular 22.2 % y mala
higiene 5.6 %. Conclusión: La intervención educativa influye positivamente en la higiene
oral de los estudiantes debido a que se obtiene una disminución de placa luego de lo que
los niños mejoran sus conocimientos sobre salud oral. |
metadata.dc.description.degree: | Odontólogo |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40109 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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