Intervención educativa en conocimientos actitudes y prácticas sobre retinopatía en pacientes con diabetes mellitus tipo 2 Hospital José Carrasco Arteaga, Cuenca 2011-2012
Loading...
Files
Date
2013-11-11
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
OBJECTIVE
To evaluate the effectiveness of an educational intervention to increase active participatory knowledge, attitudes and practices in retinopathy in patients with diabetes mellitus type 2 attending at Hospital José Carrasco Arteaga during 2011-2012.
Material and methods
We conducted a quasi-experimental study in a group of 92 patients, obtained on the basis of the 95% confidence level, statistical power 80% and 40% of knowledge, attitudes and practices (data obtained from a pilot study). The size is calculated using the code for difference of proportions.
The educational intervention was conducted in 6 sessions with groups of 15 patients and 60 minutes long. The data were obtained by direct interview.
Results
The groups were similar in age (p = 0.060), gender (p = 0.055), years of education (p = 0.758), appropriate knowledge, attitudes and practices with p> 0.05 and, body mass index, blood pressure, waist circumference, A1C glycated hemoglobin fraction, total cholesterol, HDL cholesterol, LDL cholesterol and triglycerides (p>0.05).
After the educational intervention appropriate knowledge retinopathy increased from 35% to 79.6% (p = 0.00), appropriate attitudes from 51% to 69.8% (p = 0.00) and good practices from 50% to 76.5% (p = 0.00). By contrast the clinical variables described above did not differ significantly (p>0.05).
Conclusion
The active participatory educational intervention significantly increased knowledge, attitudes and practices.
Resumen
Objetivo: Evaluar la efectividad de una intervención educativa activa participativa para incrementar los conocimientos, actitudes y prácticas adecuadas en retinopatía en pacientes con diabetes mellitus tipo 2 que acuden al Hospital José Carrasco Arteaga durante el año 2011-2012.- Material y métodos.- Se realizó un estudio cuasi experimental en una muestra de 92 pacientes, obtenidos sobre la base del 95 % de confianza, poder estadístico 80% y 40% de conocimientos, actitudes y prácticas adecuadas (dato obtenido de un estudio piloto). El tamaño se cálculo aplicando la fórmula para diferencia de proporciones. - La intervención educativa se realizó en 6 sesiones con grupos de 15 pacientes y duración de 60 minutos. Los datos se obtuvieron con entrevista directa. -Resultados: El grupo fue similar en edad (p= 0.060), sexo (p=0.055), años de instrucción (p=0.758), conocimientos, actitudes y prácticas adecuadas con una p>0.05 así como, índice de masa corporal, presión arterial, perímetro abdominal, hemoglobina glicosilada fracción A1C, colesterol total, HDL colesterol, LDL colesterol y triglicéridos (p> 0.05).- Posterior a la intervención educativa los conocimientos adecuados sobre retinopatía diabética se incrementaron del 35% al 79.6% (p=0.00), las actitudes adecuadas del 51% al 69.8% (p=0.00) y las prácticas adecuadas del 50% al 76.5% (p=0.00). Por el contrario las variables clínicas antes descritas no tuvieron diferencias significativas (p>0.05). Conclusión: La intervención educativa activa participativa incrementó significativamente los conocimientos, actitudes y prácticas adecuadas.au
Keywords
Medicina Interna, Educación, Obesidad, Diabetes Mellitus Tipo 2, Tesis de Especialización en Medicina Interna, Cantón Cuenca
Citation
Código de tesis
Código de tesis
MEDMI;43
