Gestión de la demanda de vehículos eléctricos, en función del perfil de voltaje de la red
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Date
2022-09-23
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
Global warming and climate change were generated, among other causes, by using vehicles
for transportation using fossil fuels, which emit large amounts of toxic greenhouse gases, and
are leading to their replacement by electric cars. In Ecuador, under current conditions, the
massive implementation of electric vehicles should not jeopardize the quality of electric
service of the Energy Distribution Companies. From the analysis of the voltage profile in the
distribution network of Empresa Eléctrica Regional Centro Sur, it has been verified that the
voltage profile in the secondary networks varied inversely proportional to the network load,
without this meaning a breach of product quality since they are variations within the band
considered acceptable (±8%). In this context, this proposal proposed a solution that would
reduce the impact on supply quality through a model that will manage the EV demand
autonomously, processing input signals (secondary voltage profile) and delivering control
signals to vary the EV’s power. The proposal contemplated the research, development, and
simulation through software (Open DSS) of such a model. It performed a case study by
extrapolating the massification of this application on an electrical grid.
Resumen
En las condiciones actuales, la implantación masiva de vehículos eléctricos no debería poner
en riesgo la calidad del servicio eléctrico de las Empresas Distribuidoras de Energía.
Del análisis del perfil de voltaje en la red de Distribución de la Empresa Eléctrica Regional
Centro Sur se ha verificado que el perfil de voltaje de las redes secundarias varían en forma
inversamente proporcional a la carga de la red, sin que esto signifique un incumplimiento de
calidad del producto, es decir son variaciones dentro de la banda considerada como aceptable
(±8%).
En este contexto, la presente propuesta plantea una solución que disminuiría el impacto en la
calidad del suministro, a través de un modelo que gestionará la demanda del VE en forma
autónoma, procesando señales de entrada (perfil de voltaje secundario) y entregando señales
de control para variar la potencia entregada al VE.
La propuesta contempla la investigación, desarrollo y simulación mediante software (Open
DSS) de dicho modelo y realizar un caso de estudio mediante la extrapolación de la
masificación de esta aplicación sobre una red eléctrica.
Keywords
Ingeniería Eléctrica, Vehículos eléctricos, Gestión, Voltaje
Citation
Código de tesis
Código de tesis
TM4;1988
