El primer plano y la cámara en mano como medios expresivos del estado interior de los personajes del proyecto de cortometraje documental El Pequeño Cuartel

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022-09-12

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

The following research aims to study close ups and the use of the handheld camera as expressive mediums, which show the interior state of the characters in the documentary short film project “El pequeño cuartel”. The theoretical framework from which we construct our approach includes contributions by Gilles Deleuze (his use of the concept of faceness in regard to the close up) and the dimension of the soul of Balasz, Pasolini (the subjective indirect free), as well as Mekas’ transgression in modern cinema. As far as case studies go we will analyze three films and we will be using classic analysis criteria which means analyzing what makes up the movie beyond a simple viewing through the use of a data sheet, narrative structure and aesthetic treatment. Based on this foundation we have constructed a photography proposal for our documentary short film project. Given that there have been few studies on the close up and the handheld camera in Ecuador, we hope that our theoretic proposal and its potential for the practical applications promote the research of cinema in these fields.

Resumen

Esta investigación pretende estudiar el primer plano y la cámara en mano como medios expresivos del estado interior de los personajes del proyecto de cortometraje documental El pequeño cuartel. El marco teórico sobre el que vamos a reflexionar nuestra propuesta incluye los aportes, con respecto al primer plano, la rostreidad de Deleuze y la dimensión del alma de Balasz, mientras, con respecto a la cámara en mano, la subjetiva indirecta libre de Pasolini y la transgresión en el cine moderno de Mekas. Para el análisis de tres películas referenciales emplearemos la crítica clásica, es decir, lo que constituye una película luego de su visionado a través de una ficha técnica, estructura narrativa y tratamiento estético. Sobre estas bases, se especifica una propuesta fotográfica para nuestro cortometraje documental. Y dado, que el estudio tanto del primer plano y la cámara en mano han sido poco abordados en el Ecuador, aspiramos a que nuestra propuesta teórica y su potencial práctico promueva la investigación del cine en estos campos.

Keywords

Cine, Cámara, Documental, Cortometraje

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TCA;110

Grado Académico

Enlace al documento