Title: | The effects of formative and summative assessment on students’ motivation in an EFL classroom |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | The Effects of Formative and Summative Assessment on Students’ Motivation in an EFL Classroom |
Authors: | Avila Saico, Diana Gabriela Faicán Guachichulca, Byron Andres |
metadata.dc.contributor.advisor: | Fajardo Dack, Tammy Mercedes |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | dlanitag.dgas@gmail.com andyilyfe@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Pedagogía Enseñanza de ingles Evaluación académica |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 5-Sep-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 62 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;580 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This research synthesis aims to explore the reported effects of formative
and summative assessment on students’ motivation in EFL classrooms as well as
the students’ perceptions regarding the use of these types of assessment. In order
to meet the objective, 21 empirical studies were identified. These studies were
conducted in EFL settings and published within a 20-year time frame. The results
of the analysis revealed that formative and summative assessment can affect
positively and negatively students’ motivation depending on different factors such
as grades and feedback. In the same way, students’ perceptions show that they
can experience different feelings such as stress, anxiety, self-motivation, and
intrinsic motivation in response to the assessment they receive. It was evidenced
that students prefer the use of both types of assessment simultaneously as this
combination can lead to the improvement of their learning process. Based on the
findings, it is recommended that teachers use these two types of assessment in
combination and also different ways of assessing students in addition to the more
traditional ones. Further research on formative and summative assessment in
Ecuadorian EFL classrooms is suggested |
Description: | Esta síntesis de investigación tiene como objetivo explorar los efectos de la
evaluación formativa y sumativa en la motivación de los estudiantes en las clases
de EFL, así como las percepciones de los estudiantes con respecto al uso de
estos tipos de evaluación. Para cumplir con el objetivo se identificaron 21 estudios
empíricos. Estos estudios se realizaron en entornos EFL y se publicaron en un
plazo de 20 años. Los resultados del análisis revelaron que la evaluación formativa
y sumativa puede afectar positiva o negativamente la motivación de los
estudiantes dependiendo de diferentes factores como las calificaciones y la
retroalimentación. Del mismo modo, las percepciones de los estudiantes muestran
que pueden experimentar diferentes sentimientos como estrés, ansiedad,
automotivación y motivación intrínseca en respuesta a la evaluación que reciben.
Se evidenció que los estudiantes prefieren el uso de ambos tipos de evaluación
simultáneamente ya que esta combinación puede conducir a la mejora de su
proceso de aprendizaje. Con base en los hallazgos, se recomienda que los
maestros usen estos dos tipos de evaluación en combinación y también diferentes
formas de evaluar a los estudiantes además de las más tradicionales. Se sugiere
realizar más investigaciones sobre la evaluación formativa y sumativa en las aulas
de EFL ecuatorianas |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39622 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|