Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39609
Title: Effects of corrective feedback on secondary and university EFL learners' speaking performance
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: Effects of Corrective Feedback on Secondary and University EFL Learners' Speaking Performance
Authors: Arpi Samaniego, Diego Xavier
Rivera Alarcón, John Michael
metadata.dc.contributor.advisor: Chica Cárdenas, Yola Indaura
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: diego.xavier.arpi@gmail.com
riveramaicol123@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Educación
Keywords: Literatura Inglesa
Pedagogía
Enseñanza de ingles
Lingüística
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 58 Pedagogía
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5701.11 Enseñanza de Lenguas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5801 Teoría y Métodos Educativos
Issue Date: 31-Aug-2022
metadata.dc.format.extent: 57 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;576
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The main objective of this research synthesis was to analyze the effects of using Oral Corrective Feedback (OCF) on Learners' Speaking Performance. The information used for this descriptive bibliographic research was collected from twenty empirical articles published from 2011 to date. In order to achieve the main purpose of this research synthesis, the effects of using OCF in EFL classrooms, EFL learners’ and teachers’ perceptions towards OCF, and students' and teachers’ preferences toward the different types of OCF were analyzed. The results demonstrated that there are six types of OCF. These are: recast, explicit correction, repetition, clarification request, metalinguistic explanation, and elicitation. In addition, the results revealed that a correct implementation of these OCF strategies have positive effects on learners’ speaking performance since it helps them to be aware of their oral errors; therefore, students can improve their speaking development. Furthermore, the findings showed that teachers and learners mostly demonstrated more positive perceptions toward OCF strategies. Regarding students' and teachers’ preferences, recast, explicit correction, repetition, and elicitation were the strategies that students preferred for being corrected while teachers opted to use all the six types to provide the corresponding feedback to the learners. Lastly, it would be useful that more research about OCF will be developed in Ecuador since the majority of the studies related to this topic were carried out in Asian countries
Description: 
El objetivo principal de esta síntesis de investigación es analizar los efectos del uso de la Retroalimentación Correctiva Oral (OCF por sus siglas en inglés) en el desempeño del habla de los estudiantes. La información utilizada para esta investigación bibliográfica descriptiva se recolectó de veinte artículos empíricos publicados desde 2011 a la fecha y fueron analizados con precisión. Para lograr el objetivo principal de esta síntesis de investigación, se examinaron los efectos del uso de OCF en las aulas, las percepciones de los estudiantes y profesores hacia OCF, y las preferencias de los estudiantes y profesores hacia los diferentes tipos de OCF. Los resultados demostraron que hay seis tipos de OCF. Estos son: refundición, corrección explícita, repetición, solicitud de aclaración, explicación metalingüística y elicitación. Además, los resultados revelaron que una correcta implementación de estas estrategias OCF tiene efectos positivos en el rendimiento oral de los alumnos porque les ayuda a ser conscientes de sus errores orales; por lo tanto, los estudiantes pueden mejorar su desarrollo del habla. Además, los hallazgos mostraron que los docentes y los alumnos en su mayoría demostraron percepciones más positivas hacia las estrategias OCF. Con respecto a las preferencias de los estudiantes y docentes, la refundición, la corrección explícita, la repetición y la elicitación fueron las estrategias que los estudiantes prefirieron para ser corregidos, mientras que los docentes optaron por utilizar los seis tipos para brindar su respectiva retroalimentación a los alumnos. Por último, sería útil que se desarrollen más investigaciones sobre OCF en Ecuador ya que la mayoría de los estudios relacionados con este tema se realizaron en países asiáticos
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39609
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo-de-Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)1.87 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00