Title: | Causes of and solutions to decrease speaking anxiety in EFL learners |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Causes of and Solutions to Decrease Speaking Anxiety in EFL Learners |
Authors: | Armijos Uzho, Dayana Milene Cárdenas Álvarez, Gabriela Estefanía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Rodas Pacheco, Fabián Darío |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | dayii97d@gmail.com e_gabriela97@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Pedagogía Enseñanza de ingles Lingüística Lengua extranjera |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 30-Aug-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 65 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;533 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This research synthesis aimed to analyze the causes of and solutions to decrease EFL
learners’ speaking anxiety. In order to collect the respective data for this descriptive
bibliographic research, twenty-two empirical articles were meticulously analyzed. The
objectives of this paper are to identify the main factors that provoke speaking anxiety in EFL
learners, to recognize the best suitable strategies and methods to aid students to alleviate this
disorder, and to understand positive students’ perspectives toward strategies and methods
used by teachers to reduce language anxiety. The results revealed that the main causes of
speaking anxiety are communication apprehension, fear of negative evaluation, and test
anxiety. Additionally, there are other factors that raise this condition in EFL learners. They
are lack of vocabulary and confidence, inappropriate pronunciation, poor participation in
speaking activities at schools, teacher’s poor attention to speaking anxiety in the classroom,
and negative feedback. Besides, the results demonstrated that the strategies and methods to
decrease speaking anxiety are technological and non-technological. The technological
strategies are websites equipped with Automatic Speech Recognition (ASR), SmartphoneIntegrated model, and Mobile Apps: WhatsApp. The non-technological ones are the creation
of an adequate classroom atmosphere and teachers’ empathy toward students, use of drama
techniques as well as oral group activities, and appropriate way of providing feedback. In
addition, the findings showed that students have a positive perspective toward the
technological and non-technological strategies and methods because they help students
significantly to reduce their high levels of anxiety if teachers implement them correctly.
Finally, it would be interesting to develop more research about causes of and solutions to
decrease EFL students’ speaking anxiety in Ecuador because most of the research studies
were performed in Asia |
Description: | Esta síntesis de investigación tuvo como objetivo analizar las causas y las soluciones
para disminuir la ansiedad al hablar de los estudiantes de inglés como lengua extranjera. Con
el fin de recolectar los datos respectivos para esta investigación bibliográfica descriptiva, se
analizaron minuciosamente veintidós artículos empíricos. Los objetivos de este artículo son
identificar los principales factores que provocan ansiedad al hablar en los estudiantes de inglés
como lengua extranjera, reconocer las mejores estrategias y métodos adecuados para ayudar
a los estudiantes a aliviar este trastorno y comprender las perspectivas de los estudiantes sobre
las estrategias y métodos utilizados por los profesores para reducir la ansiedad al hablar. Los
resultados revelaron que las principales causas de la ansiedad al hablar son la aprensión a la
comunicación, el miedo a la evaluación negativa, y la ansiedad ante los exámenes. Además,
hay otros factores que aumentan esta condición en los estudiantes de inglés: falta de
vocabulario y confianza, pronunciación inapropiada, poca participación en actividades de
habla en las escuelas, poca atención del maestro a la ansiedad de hablar en el aula y
retroalimentación negativa. También los resultados demostraron que los métodos y estrategias
para disminuir la ansiedad al hablar son las tecnológicas y no tecnológicas. Las estrategias
tecnológicas son sitios web equipados con Reconocimiento Automático de Voz (ASR por sus
siglas en inglés), modelo integrado con smartphone, y aplicaciones móviles: WhatsApp. Las
estrategias no tecnológicas son crear un ambiente de aula adecuado y empatía de los docentes
hacia los estudiantes, técnica de dramatización, actividades grupales orales y una forma
adecuada de proporcionar retroalimentación. Además, los hallazgos mostraron que los
estudiantes tienen una perspectiva positiva hacia las estrategias y metodologías tecnológicas
y no tecnológicas porque ayudan a los estudiantes a reducir significativamente sus altos
niveles de ansiedad si los docentes los implementan correctamente. Finalmente, sería
interesante desarrollar más investigaciones sobre las causas y soluciones para disminuir la ansiedad al hablar de los estudiantes en Ecuador debido a que la mayoría de los estudios se
realizaron en Asia |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía del Idioma Ingles |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39606 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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