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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39578
Title: The influence of audio-visual material in the oral retelling of L2 written texts
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: The Influence of Audio-Visual Material in the Oral Retelling of L2 Written Texts
Authors: Salazar Ojeda, Darwin Ariosto
metadata.dc.contributor.advisor: Cabrera Moreno, Sandra Leonor
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: darwinaso@hotmail.com
metadata.dc.subject.other: Educación
Keywords: Literatura Inglesa
Lingüística aplicada
Narración
Enseñanza
Audiovisuales
metadata.dc.audience.educationLevel: Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 57 Lingüística
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5701.11 Enseñanza de Lenguas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5701 Lingüística Aplicada
Issue Date: 4-Aug-2022
metadata.dc.ucuenca.embargoend: 3-Aug-2023
metadata.dc.format.extent: 55 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1969
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The objective of this research study was to analyze the effectiveness of the incorporation of audio-visual elements in the retelling of EFL written texts. This case study employed an experimental method which entailed a pre-test, the application of the treatment, and a post-test. A total of 10 high school students took part in this study and they were divided into two groups: one treatment group and one control group. The treatment group used the written text in combination with audio-visual elements while the control group received only the text. Students’ oral retellings were analyzed using a rubric for collecting data related to grammatical and semantic patterns. A questionnaire was employed to evaluate participants’ metacognitive reflections. The analysis of the pretest, posttest, and metacognitive questionnaire was made through measures of central tendency and dispersion. The results showed that before the intervention, the treatment group retelling mean was of 4.2, whereas after the intervention, it increased to 5.9. In the control group, before the intervention, the total score mean was of 6.0 and after the intervention, it was situated at 6.5. No significant differences were revealed (p <.05), which implies a similar behavior among the participants from both groups before and after the intervention. Regarding the employment of metacognitive strategies, high correlations were recorded between learners’ performance in oral retelling and the use of certain connection strategies in both groups. It can be inferred that oral retelling can positively stimulate students’ reading comprehension skills for better oral output.
Description: 
El objetivo del presente proyecto de investigación fue analizar la efectividad de la incorporación de elementos audiovisuales en la narración de textos escritos en inglés como lengua extranjera. Este estudio de caso empleó un método experimental que implicó una prueba previa, la aplicación del tratamiento y una prueba posterior. Un total de 10 estudiantes de secundaria participaron en este estudio, los cuales se dividieron en dos grupos: un grupo de tratamiento y un grupo de control. El grupo de tratamiento utilizó el texto escrito en combinación con elementos audiovisuales mientras que el grupo de control recibió únicamente el texto. Los relatos orales de los estudiantes fueron analizados a través de una rúbrica que recopiló datos relacionados con los patrones gramaticales y semánticos. Un cuestionario fue empleado para evaluar las reflexiones metacognitivas de los participantes. El análisis de la prueba previa, prueba posterior y cuestionario metacognitivo se realizó mediante medidas de tendencia central y dispersión. Los resultados mostraron que antes de la intervención, el promedio de la narración oral del grupo de tratamiento fue de 4,2, mientras que después de la intervención, el mismo aumentó a 5,9. En el grupo de control, antes de la intervención, la puntuación total media fue de 6,0 y después de la intervención se situó en 6,5. No se observaron diferencias significativas (p < 0,05), lo cual implica un comportamiento similar entre los participantes de ambos grupos antes y después de la intervención. En cuanto al empleo de estrategias metacognitivas, se registraron correlaciones significativas en el desempeño de los participantes entre la narración oral y el uso de ciertas estrategias de conexión en ambos grupos. Se puede inferir que la narración oral puede estimular positivamente las habilidades de comprensión lectora de los estudiantes para una mejor producción oral. Palabras clave: Elementos audiovisuales. Estrategias metacognitivas. Narración oral
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39578
Appears in Collections:Tesis Maestrías

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