Title: | Benefits and constraints that teachers face when using ICT in teaching EFL |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Benefits and Constraints that Teachers Face When Using ICT in Teaching EFL |
Authors: | García Morquecho, Jenny Magaly Morocho Bernal, Michelle Estefanía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Fajardo Dack, Tammy Mercedes |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | magaly1@gmail.com michellemb22@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Pedagogía |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Lengua extranjera Metodología de enseñanza |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 2-Aug-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 61 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;574 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This research synthesis examines the benefits, constraints, and positive and negative
teachers’ perceptions regarding ICT usage in EFL classrooms. This exploratory research of 28
empirical studies presents how ICT implementation influences the educational process in EFL
classes. The results revealed that educators should implement ICT equipment/software to
improve learners’ performance inside the classroom and in their daily life activities.
Additionally, the findings showed that lack of instructors' training and lack of technological
resources are the main constraints teachers have to deal with while integrating technology in
their classes. Besides, the findings portrayed that the educators’ main positive viewpoint about
ICT usage is the EFL methodologies breakthrough that fit students’ needs. Furthermore, the
results showed that older educators are more likely to suffer computer anxiety than their
younger counterparts since they were not born in a technological era and are accustomed to
using traditional teaching methods. In addition, the findings revealed that computers, overhead
projectors, and the internet are the most used ICT equipment/software employed by teachers
since these resources are accessible. Finally, some recommendations are provided for future
research |
Description: | Esta síntesis de investigación examina los beneficios, las limitaciones y las
percepciones positivas y negativas de los docentes con respecto al uso de las TIC en las aulas
de inglés como lengua extranjera. Esta investigación exploratoria de 28 estudios empíricos
presenta cómo la implementación de las TIC influye en el proceso educativo en las clases de
inglés como lengua extranjera. Los resultados del análisis revelaron que los educadores
deberían implementar equipos/software de TIC para mejorar el rendimiento de los alumnos no
solo dentro del aula sino también en sus actividades de la vida cotidiana. Además, los resultados
mostraron que la falta de capacitación de los instructores y la falta de recursos tecnológicos son
las principales limitaciones que deben enfrentar los docentes al integrar la tecnología en sus
clases. Así mismo, los resultados muestran que el principal punto de vista positivo de los
educadores sobre el uso de las TIC es el avance de las metodologías EFL que se adaptan a las
necesidades de los estudiantes. Además, los resultados mostraron que los educadores mayores
tienen más probabilidades de sufrir ansiedad informática que sus contrapartes más jóvenes, ya
que no nacieron en una era tecnológica y están acostumbrados a utilizar métodos de enseñanza
tradicionales. De la misma manera, los resultados revelaron que las computadoras, los
proyectores e Internet son los equipos/software TIC más utilizados por los docentes, ya que
estos recursos son accesibles. Finalmente, se brindan algunas recomendaciones para futuras
investigaciones |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39554 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|