Evaluación de la capacidad resistente (CBR) en bases granulares de materiales procedentes del rio Paute
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Date
2022-07-21
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
In road construction, pavements are composed of layers whose strength decreases
with depth. The layers on which the wearing courses are laid are called "Base
Course". In Ecuador, the characteristics are established in the General
Specifications for the Construction of Roads and Bridges, 2002 Edition, Sections
404 and 814. During quality controls in road construction, appreciable variations are
obtained in the results of granulometric tests (INEN 696), although the aggregates
present continuous granulometry and remain within the granulometric limits.
However, the value of the California Bearing Rate, CBR (ASTM D1833) upper than
80% obtained in the laboratory, is achieved only with a granulometric spindle. The
study revealed the variations of the CBR in granular materials, depending on the
granulometric composition. For this purpose, mixtures of materials were made in the
laboratory (materials obtained from the crushing process), that represent the
granulometric curves of Class 1B base materials (upper, intermediate, and lower
limit of the granulometric range of Table 404-1.1 - MOP 2002). The results showed
that the difference between the maximum unit weight values is negligible. In the CBR
tests, however, there was a significant difference between the results obtained at the
upper and lower granulometric gradation limits.
Resumen
En la construcción de obras viales, los pavimentos se componen de capas cuya resistencia
disminuye con la profundidad. Las capas sobre las cuales se asientan las carpetas de
rodadura son las denominadas “Bases Granulares”. En Ecuador las características se
establecen en las Especificaciones Generales para la Construcción de Caminos y Puentes,
Edición 2002, Secciones 404 y 814. Durante los controles de calidad en la construcción
vial se obtienen apreciables variaciones en los resultados de los ensayos granulométricos
(INEN 696), aunque los agregados presentan granulometría continua y se mantienen dentro
de los límites granulométricos. Sin embargo, el valor del Índice Soporte de California, CBR
(ASTM D1833) mayor al 80% obtenido en laboratorio, se consigue solo con un huso
granulométrico. El estudio reveló las variaciones del CBR en los materiales granulares, en
función de la composición granulométrica. Para ello se realizaron mezclas de materiales en
el laboratorio (materiales obtenidos del proceso de trituración), que representan las curvas
granulométricas de los materiales de base Clase 1B (Límite superior, intermedio e inferior
de la faja granulométrica de la Tabla 404-1.1 - MOP 2002). Los resultados mostraron que
la diferencia entre los valores del peso unitario máximo es insignificante. En las pruebas de
CBR, sin embargo, hubo una diferencia significativa entre los resultados obtenidos en los
límites granulométricos superior e inferior de gradación.
Keywords
Ingeniería Civil, Materiales de construcción, Material granular, Obras viales
Citation
Código de tesis
Código de tesis
TM4;1962
