Title: | The effectsof using cognatesto teach english vocabulary to spanish speakers |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | The Effectsof Using Cognatesto Teach English Vocabulary toSpanish Speakers |
Authors: | Robles Sánchez, Lizbeth Mercedes |
metadata.dc.contributor.advisor: | Fajardo Dack, Tammy Mercedes |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | lizbeth.robles.s.0724@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del ingles Gramática Hispanohablantes |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5802 Organización y Planificación de la Educación |
Issue Date: | 13-Jul-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 66 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;573 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This research synthesis aimed to examine the effects of the use of Spanish-English cognates
on the learning of English vocabulary by Spanish speakers. A totalof 21 empirical studies
were collected to answer and support questions about the effects of using cognates to teach
English vocabulary toSpanish speakers, the most effective category to teachEnglish
vocabulary, the advantages and disadvantages of using cognates, and the teacher and student
perspectives on the use of cognates as a way of acquiring lexicon in English. The results of
this analysis revealed that through the use of cognates, specifically identical and similar
cognates, the comprehension and development of vocabulary in English were effective for
Spanish speakers. Similarly, it was possible to identify that cognates not only help in learning
and expanding lexicon but also in speech processing, meaning inference, word recognition,
word processing, lexicon acquisition, and student confidence. Therefore, both teachers and
students agree that the use of cognates in the classroom is essential. Recommendations for
future research on the effects of using Spanish-English cognates to teach English vocabulary
to Spanish speakers and some practical implications are provided. It is worth mentioning that
recommendations for future research on false cognates were proposed due to the ongoing
debate among authors about their possible efficacy on vocabulary acquisition |
Description: | Esta síntesis de investigación tuvo como objetivo examinar los efectos del uso de cognados
español-inglés en el aprendizaje de vocabulario de inglés de hispanohablantes. Un total de 21
estudios empíricos recolectados ayudaron a respaldar y responder preguntas sobre los efectos
del uso de los cognados para enseñar vocabulario en inglés a hispanohablantes, la categoría
más efectiva para enseñar vocabulario en inglés, las ventajas y desventajas de usar cognados
y las perspectivas de maestros y estudiantes sobre el uso de cognados como una forma de
adquirir léxico en inglés. Los resultados de este análisis revelaron que, a través del uso de
cognados, específicamente cognados idénticos y similares, la comprensión y el desarrollo del
vocabulario en inglés fue efectivo para los hispanohablantes. De igual manera, se pudo
evidenciar que los cognados no solo ayudan en el aprendizaje y ampliación del léxico, sino
también en el procesamiento del habla, inferencia de significado, reconocimiento de palabras,
procesamiento de palabras, adquisición de léxico y confianza de los estudiantes. Por ende,
tanto profesores como alumnos coinciden en que el uso de cognados en el aula es
fundamental. Se proporcionan recomendaciones para futuras investigaciones sobre los efectos
del uso de cognados español-inglés para enseñar vocabulario en inglés a hispanohablantes y
algunas implicaciones prácticas. Es importante mencionar que también se propusieron
recomendaciones para futuras investigaciones sobre los falsos cognados debido al continuo
debate entre autores sobre su posible eficacia en la adquisición de vocabulario |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39331 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|