Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39331
Title: The effectsof using cognatesto teach english vocabulary to spanish speakers
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: The Effectsof Using Cognatesto Teach English Vocabulary toSpanish Speakers
Authors: Robles Sánchez, Lizbeth Mercedes
metadata.dc.contributor.advisor: Fajardo Dack, Tammy Mercedes
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: lizbeth.robles.s.0724@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Educación
Keywords: Literatura Inglesa
Enseñanza del ingles
Gramática
Hispanohablantes
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 57 Lingüística
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5701.11 Enseñanza de Lenguas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5802 Organización y Planificación de la Educación
Issue Date: 13-Jul-2022
metadata.dc.format.extent: 66 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;573
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research synthesis aimed to examine the effects of the use of Spanish-English cognates on the learning of English vocabulary by Spanish speakers. A totalof 21 empirical studies were collected to answer and support questions about the effects of using cognates to teach English vocabulary toSpanish speakers, the most effective category to teachEnglish vocabulary, the advantages and disadvantages of using cognates, and the teacher and student perspectives on the use of cognates as a way of acquiring lexicon in English. The results of this analysis revealed that through the use of cognates, specifically identical and similar cognates, the comprehension and development of vocabulary in English were effective for Spanish speakers. Similarly, it was possible to identify that cognates not only help in learning and expanding lexicon but also in speech processing, meaning inference, word recognition, word processing, lexicon acquisition, and student confidence. Therefore, both teachers and students agree that the use of cognates in the classroom is essential. Recommendations for future research on the effects of using Spanish-English cognates to teach English vocabulary to Spanish speakers and some practical implications are provided. It is worth mentioning that recommendations for future research on false cognates were proposed due to the ongoing debate among authors about their possible efficacy on vocabulary acquisition
Description: 
Esta síntesis de investigación tuvo como objetivo examinar los efectos del uso de cognados español-inglés en el aprendizaje de vocabulario de inglés de hispanohablantes. Un total de 21 estudios empíricos recolectados ayudaron a respaldar y responder preguntas sobre los efectos del uso de los cognados para enseñar vocabulario en inglés a hispanohablantes, la categoría más efectiva para enseñar vocabulario en inglés, las ventajas y desventajas de usar cognados y las perspectivas de maestros y estudiantes sobre el uso de cognados como una forma de adquirir léxico en inglés. Los resultados de este análisis revelaron que, a través del uso de cognados, específicamente cognados idénticos y similares, la comprensión y el desarrollo del vocabulario en inglés fue efectivo para los hispanohablantes. De igual manera, se pudo evidenciar que los cognados no solo ayudan en el aprendizaje y ampliación del léxico, sino también en el procesamiento del habla, inferencia de significado, reconocimiento de palabras, procesamiento de palabras, adquisición de léxico y confianza de los estudiantes. Por ende, tanto profesores como alumnos coinciden en que el uso de cognados en el aula es fundamental. Se proporcionan recomendaciones para futuras investigaciones sobre los efectos del uso de cognados español-inglés para enseñar vocabulario en inglés a hispanohablantes y algunas implicaciones prácticas. Es importante mencionar que también se propusieron recomendaciones para futuras investigaciones sobre los falsos cognados debido al continuo debate entre autores sobre su posible eficacia en la adquisición de vocabulario
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39331
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo-de-Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)775.65 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00