Title: | Metodología para la definición de niveles de segregación residencial por exclusión en movilidad en el área rural del cantón Cuenca |
Authors: | Verdugo Pillaga, Sebastián Antonio Vidal Iñiguez, Juan Diego |
metadata.dc.contributor.advisor: | Jiménez Pacheco, Pedro Sebastián |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | sebastian23verdugo@gmail.com juano1110@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Diseño arquitectónico |
Keywords: | Arquitectura Movilidad social Desarrollo rural Desarrollo urbano Segregación residencial Cantón Cuenca |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 62 Ciencias de las Artes y las Letras |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 6201.01 Diseño Arquitectónico |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 6201 Arquitectura |
Issue Date: | 20-Jun-2022 |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TA;1173 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | In the framework of the research project entitled "Mobility indicators as a tool for the
definition of territories with residential segregation and spatial inequality in the Cuenca
canton", developed by the CITMOV research group of the Faculty of Architecture and
Urbanism of the University of Cuenca, preliminary results indicate that, in the geographical
environment of Latin America, there are no in-depth studies linking residential segregation
and social inequality to the field of daily mobility. Let alone consider segregation in rural
areas based on urban dependency as a relevant factor.
For the case of interest study, the territorial model of the city of Cuenca has been revised in
the "Development and Territorial Planning Plans" (PDOT Cuenca, 2015), which shows that
there is a non-integrated system and that unplanned growth goes beyond providing basic
services. The technical capacity of attention to the urban area and the observation of the
surroundings are disconnected, which indicates that there are problems of spatial, social and
economic isolation. Under this mechanism of mobility, the inequality of social space has
existed for a long time and requires the daily use of private cars. Under these premises, a
project was developed by the CITMOV research team of the Faculty of Architecture and
Urbanization of the University called "Indicators of mobility, a tool to define the residential
segregation and the spatially unequal territory of the inhabitants of Cuenca", in which the
preliminary results indicate that, in the geographical environment of Latin America, there is
no in-depth analysis linking the segregation of residents and social spatial inequality with
areas of mobility, even in rural areas, and also considering rural-urban dependency as a
relevant factor.
For this reason, this work of qualification seeks to contribute to the research of the project
carried out by the CITMOV group, through a methodology for the definition of levels of
residential segregation by exclusion in mobility, emphasizing the rural sectors of the canton,
where this phenomenon manifests itself with notoriety |
Description: | En el marco del proyecto de investigación titulado "Indicadores de movilidad como
herramienta para la definición de territorios con segregación residencial y desigualdad
espacial en el cantón Cuenca", desarrollado por el grupo de investigación CITMOV de la
Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, resultados preliminares
indican que, en el entorno geográfico de América Latina, no existen estudios en profundidad
que vinculen la segregación residencial y la desigualdad social con el ámbito de la movilidad
cotidiana. Y menos aún, que consideren la segregación en áreas rurales basadas en la
dependencia hacia lo urbano como un factor relevante.
Para el caso del presente estudio, el modelo territorial de la ciudad de Cuenca ha sido revisado
en los “Planes de Desarrollo y Ordenamiento Territorial” (PDOT Cuenca, 2015), lo cual
evidencia que existe un sistema no integrado y que el crecimiento no planificado va más allá
de aportar servicios básicos. La capacidad técnica de atención al área urbana y la observación
de los alrededores están desconectadas, lo que indica que existen problemas de aislamiento
espacial, social y económico. Bajo este mecanismo de movilidad, la desigualdad del espacio
social existe desde hace un tiempo considerable, y requiere el uso diario de automóviles
particulares. Bajo estas premisas, se desarrolló este proyecto de investigación.
De manera que este trabajo de titulación busca contribuir en la investigación del proyecto
realizado por el grupo CITMOV, mediante una metodología para la definición de niveles de
segregación residencial por exclusión en movilidad, enfatizándose en los sectores rurales del
cantón, en donde este fenómeno se manifiesta con notoriedad |
metadata.dc.description.degree: | Arquitecto |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/39212 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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