Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3914
Title: Valoración de un grupo de autoayuda en relación a psicoeducación para prevención de abuso de drogas en estudiantes del colegio Daniel Córdova Toral de Cuenca, Cuenca, abril de 2012
Authors: Morocho Malla, Manuel Ismael
metadata.dc.contributor.advisor: Pinos Abad, Guido Marcelo
metadata.dc.contributor.assessor: Morales Sanmartín, Jaime Rodrigo
Keywords: Conocimientos Actitudes Y Practicas En Salud
Grupos De Autoayuda
Psicoterapia De Grupo
Trastornos Relacionados Con Sustancias
Adolescente
Estudiantes
Cuenca
Ecuador
Issue Date: 2012
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 46 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MAIS;45
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
Background: Drug abuse among high school students in Ecuador has not been sufficiently addressed, to prevent there are various techniques therapeutic, educational, social, individual, group, etc. This study proposes to determine the effectiveness of two psychoeducactional techniques in an urban high school in the city of Cuenca. Objective: Evaluate the effectiveness of a selfhelp group in relation to the psycho-education for drug abuse preventing in students of Daniel Cordova Toral High School 2011-2012 school year. Methods: Quasi-experimental study was divided into 2 groups of 45 students each: group A: psycho-education and group B: self-help group (SHG) directed by high school two fellows previously trained by the researcher. We measured the knowledge, attitudes and skills (KAS) before and after the intervention, through a questionnaire designed and validated for that purpose to measure the change caused by the intervention. They were used tests statistics: t test for related samples and the McNemar test for paired data obtaining the p value. Results:The average age of participants was 15.89 years, all male. The most used drug was ethyl alcohol. Psycho-education versus SHG KAS improved as follows: knowledge of 7.36 improved to 9.62 (CI -4.036 -, 497, p 0.013) compared to 5.87 improved to 6.73 (CI - 1.431 - 302, p .003), attitudes of 2.58 improved to 3.26 (CI -,062-2, 209, p 0.032) compared to 1.60 improved to 4.11 (CI -2.021 to 10.319, p 0000), the practices of 4.31 improved to 5.44 (CI,612-1, 309, p 0197) compared to 3.29 improved to 3.49 (CI, 353 -, 729, p 0470). Conclusions:We obtained statistically significant changes in: knowledge and attitudes in both groups participating. There were no statistically significant differences in relation to skills. The intervention with a self-help group directed by high fellows is more effective at drug abuse preventing compared to psycho-education. KEY WORDS:KNOWLEDGE, ATTITUDES AND SKILLS IN HEALTH, SELF-HELP GROUPS, EDUCATION GROUP PSYCHOTHERAPY, PREVENTION SUBSTANCE-RELATED DISORDERS, ACADEMIC INSTITUTIONS.
Description: 
Antecedentes: El abuso de sustancias en estudiantes de secundaria de nuestro medio no ha sido suficientemente afrontado; para la prevención existen varias técnicas. En este estudio se determina la eficacia de dos técnicas psicoeducativas en un colegio urbano de la ciudad de Cuenca. Objetivo. Evaluar la eficacia de un grupo de autoayuda en relación a psicoeducación para prevención de abuso de drogas en estudiantes del colegio Daniel Córdova Toral, en el período lectivo 2011-2012. Métodos. Estudio cuasiexperimental, se conformaron 2 grupos de 45 estudiantes cada uno: grupo A: psicoeducación y grupo B: autoayuda a cargo de 2 compañeros estudiantes previamente capacitados por el investigador. Se midiólos(CAPs) conocimientos, actitudes y prácticas antes y después de la intervención, a través de un cuestionario diseñado y validado para el efecto y se midió el cambio producidopor la intervención. Se usó las pruebas estadísticas: prueba T de studentpara muestras relacionadas y la prueba de McNemar para datos pareados, para la obtención del p-valor. resultados.La edad promedio de los participantes fue de 15.89 años, todos masculinos. La sustancia más consumida fue alcohol etílico.La psicoeducación frente al grupo de autoayuda mejoró los CAPsde la siguiente forma: los conocimientos de 7,36 mejoró a 9,62 (IC -4,036-,497, p 0,013) frente a 5,87 mejoró a 6,73 (IC -1,431-,302, p .003); las actitudes de 2,58 mejoróa 3,26 (IC - ,062-2,209, p 0,032) frente a 1,60 mejoróa 4,11 (IC -2,021-10,319, p 0.000); las prácticas de 4,31 mejoróa 5,44 (IC ,612-1,309, p 0.197)frente a 3,29 mejoró a 3,49 (IC ,353-,729, p 0.470). Conclusión.Se obtuvo cambios estadísticamente significativos en conocimientos y actitudes y no se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el cambio de prácticas sobre el consumo de sustancias. Autoayuda a cargo de pares resulta más eficaz para prevenir el abuso de sustancias frente a psicoeducación.au
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Investigación de la Salud
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3914
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAIS45.pdf207.09 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00