Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38858
Title: Isidro Luna, teatro caníbal y dramaturgia hacker
Authors: Suarez Moreno, Cecilia Maria del carmen
Keywords: Isidro Luna
Teatro contemporáneo
Ecuador
Dramaturgia hacker
Teatro caníbal
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 6. Humanidades
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 6.4.6 Teatro
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 6.4 Artes
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 02 - Artes y Humanidades
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0215 - Música y Artes Escénicas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 021 - Artes
Issue Date: 2021
metadata.dc.ucuenca.volumen: Número 11, número especial
metadata.dc.source: Tsantsa. Revista de Investigaciones artísticas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
metadata.dc.type: ARTÍCULO DE CONFERENCIA
Abstract: 
This work analyzes some of the most important concepts of dramaturgy developed by Isidro Luna, who has dedicated more than twenty years to theater production and has theoretically reflected on his own work and the reality of theater in this late period. Luna's aesthetic concepts analyzed here configure a hacker dramaturgy that sets out to overcome the paradigm of traditional, conventional and commercial theater, provoking the emergence of another dramaturgy that even aspires to surpass itself. Isidro Luna (1950) works from Ecuador. His theatrical production has been staged hundreds of times by local and national groups. The central concepts of his dramaturgy are: automatism and technical work; collective unconscious and aesthetic unconscious; the crowd, main character; theater and reality; presentation and representation, beyond modernity and postmodernity
Description: 
Este trabajo analiza algunos de los más importantes conceptos de la dramaturgia desarrollada por Isidro Luna, quien ha dedicado más de veinte años a la producción teatral y ha reflexionado teóricamente sobre su propia obra y la realidad del teatro en esta época tardía. Los conceptos estéticos de Luna analizados aquí configuran una dramaturgia hacker que se plantea superar el paradigma del teatro tradicional, convencional y comercial, suscitando la irrupción de otra dramaturgia que incluso aspira a superarse a sí misma. Isidro Luna (1950) trabaja desde Ecuador. Su producción teatral ha sido escenificada centenares de veces por grupos locales y nacionales. Los conceptos centrales de su dramaturgia son: automatismo y trabajo técnico; inconsciente colectivo e inconsciente estético; la multitud, personaje principal; teatro y realidad; presentación y representación, más allá de la modernidad y la posmodernidad.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38858
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/3910
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/issue/view/242
ISBN: 000-000-000-0
ISSN: 1390-8448
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument883.52 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00