Isidro Luna, teatro caníbal y dramaturgia hacker
Loading...
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
This work analyzes some of the most important concepts of dramaturgy developed by Isidro Luna, who has dedicated more than twenty years to theater production and has theoretically reflected on his own work and the reality of theater in this late period. Luna's aesthetic concepts analyzed here configure a hacker dramaturgy that sets out to overcome the paradigm of traditional, conventional and commercial theater, provoking the emergence of another dramaturgy that even aspires to surpass itself. Isidro Luna (1950) works from Ecuador. His theatrical production has been staged hundreds of times by local and national groups. The central concepts of his dramaturgy are: automatism and technical work; collective unconscious and aesthetic unconscious; the crowd, main character; theater and reality; presentation and representation, beyond modernity and postmodernity
Resumen
Este trabajo analiza algunos de los más importantes conceptos de la dramaturgia desarrollada por Isidro Luna, quien ha dedicado más de veinte años a la producción teatral y ha reflexionado teóricamente sobre su propia obra y la realidad del teatro en esta época tardía. Los conceptos estéticos de Luna analizados aquí configuran una dramaturgia hacker que se plantea superar el paradigma del teatro tradicional, convencional y comercial, suscitando la irrupción de otra dramaturgia que incluso aspira a superarse a sí misma. Isidro Luna (1950) trabaja desde Ecuador. Su producción teatral ha sido escenificada centenares de veces por grupos locales y nacionales. Los conceptos centrales de su dramaturgia son: automatismo y trabajo técnico; inconsciente colectivo e inconsciente estético; la multitud, personaje principal; teatro y realidad; presentación y representación, más allá de la modernidad y la posmodernidad.
Keywords
Ecuador, Isidro Luna, Teatro caníbal, Dramaturgia hacker, Teatro contemporáneo
