Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3883
Title: Valoración de la postura en los niños de la Escuela Fiscal Alberto Andrade Arízaga, Brummel; y Programa de Intervención Educativa, Cuenca 2010
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: VALORACIÓN DE LA POSTURA EN LOS NIÑOS DE LA ESCUELA FISCAL ALBERTO ANDRADE ARÍZAGA, BRUMMEL; Y PROGRAMA DE INTERVENCIÓN EDUCATIVA, CUENCA 2010
Authors: Sánchez Álvarez, Vanessa Janina
Tepán Pintado, Mayra Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Zhindón Galán, Martha Dalila
Keywords: Terapia Física
Postura
Antropometria
Educación
Cantón Cuenca
Issue Date: 11-Nov-2011
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 149 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TECT;099
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This study: valuation of posture in boys and girls of the public school “Alberto Andrade Arízaga, Brummel” and educational intervention program was developed in 446 kids with the purpose of contributing to the development of knowledge, attitudes and healthy practices through the application of a postural evaluation, which allowed us to identify from a population that predominantly male, 70.18% of the studied universe present some kind of alteration of posture of which the most frequent are spine disorders like: kyphosis, scoliosis and lordosis. After the detection of postural alterations, We planned and implemented management and kinetic physiotherapy in children, along with the purpose to achieve the modification of attitudes directly related to poor postural habits, we developed some educational and communicative workshops on personal higene , healthy eating, body mechanics, physical activity, after pre application form caps to measure knowledge, attitudes and practices, resulting in a mostly bad in the beginning and then apply a post workshop caps, the values obtained were significantly improved, so that determined that educational interventions are of great importance in the field of health, the positive influence on the acquisition of healthy habits for the benefit of children and educational institution is encouraged trying to carry out periodic assessments of how postural to check the evolution of children for their physical and emotional conditions.
Description: 
El presente estudio: valoración de la Postura en los niños/as de la Escuela Fiscal Alberto Andrade Arízaga, Brummel ; y Programa de Intervención Educativa, fue elaborado en 446 niños, con el propósito de contribuir al desarrollo de conocimientos, actitudes y prácticas saludables en los mismos, a través de la aplicación de una evaluación postural, que incluyó el análisis estático y dinámico de la postura, lo que nos permitió identificar que de una población eminentemente masculina, el 70.18% del universo estudiado presenta alguna alteración de la postura, de las cuales las más frecuentes son: alteraciones de la columna vertebral: hipercifosis, escoliosis e hiperlordosis.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Terapia Física
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3883
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Proyecto de Investigación.pdfversión presentada (texto completo)6.14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00