Title: | Teaching EFL and ESL to deaf and hard of hearing students |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Teaching EFL and ESL to Deaf and Hard of Hearing Students |
Authors: | Castillo Naranjo, Brian José Pintado Brito, Christian Enrique |
metadata.dc.contributor.advisor: | Tobar Espinoza, María Gabriela |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | brianjose.castillo95@gmail.com cpintado019@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Pedagogía Enseñanza del inglés Aprendizaje |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 13-Apr-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 83 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;567 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The purpose of this research synthesis was to identify and report the effective methods
and strategies used in EFL and ESL classrooms to teach deaf and hard of hearing (D/HH)
students. For this exploratory bibliographical research synthesis, twenty-nine articles retrieved
from online databases were used. Regarding the criteria considered to integrate articles in this
study, the articles could be either quantitative, qualitative or mixed methods in nature.
Furthermore, studies conducted in different levels of education were analyzed. It is important to
mention that the articles taken into account were published within the last twenty-seven years,
which considering the focus of this research, is a relatively appropriate timeframe. According to
the objectives of this research, the different EFL and ESL methods and strategies were analyzed,
as well as their corresponding modifications by the teachers, and lastly the perceptions of the
educators and students towards the modified EFL and ESL methods. The research synthesis
results showed that the most effective method in the EFL/ESL classroom to be modified and
used with D/HH students was primarily the Grammar Translation Method. Furthermore, the
results showed that the least used methods were EFL/ESL methods Whole Language Teaching,
Multisensory Approach, Natural Approach, TPR, and Visual-Spatial Approach. In addition, the
EFL/ESL methods that were modified and applied presented more positive than negative
perceptions from both teachers and D/HH students. Finally, there were important
recommendations based on the considerable amount of research gaps identified through the
analysis of the data, which should serve for further studies. |
Description: | El propósito de esta síntesis de investigación fue identificar y reportar los métodos y
estrategias usadas en aulas de EFL y ESL para enseñar a estudiantes sordos y con problemas de
audición (D/HH en Inglés). Para esta síntesis de investigación bibliográfica se usaron
veintinueve artículos recuperados de repositorios digitales. En cuanto a los criterios considerados
para integrar los artículos en este estudio, los métodos de los artículos fueron de índole
cuantitativa, y cualitativa mixta. Además, se analizaron estudios realizados en diferentes niveles
educativos. Cabe mencionar que los artículos tomados en cuenta para esta síntesis fueron
publicados dentro de los últimos veintisiete años, considerando el enfoque de esta investigación,
es un plazo relativamente adecuado. De acuerdo a los objetivos de esta investigación, se
analizaron diferentes métodos y estrategias de EFL y ESL, así como sus correspondientes
modificaciones realizadas por los docentes, y finalmente las percepciones de los educadores y
estudiantes hacia los métodos modificados. Los resultados de la síntesis de investigación
mostraron que el método más eficaz en aulas de EFL/ESL para ser modificado y utilizado con
estudiantes D/HH fue principalmente “Grammar Translation Method”. Además, los resultados
mostraron que los métodos menos usados fueron “Whole Language Teaching”, “Multisensory
Approach”, “Natural Approach”, “TPR”, y “Visual-Spatial Approach”. Asimismo, los métodos
EFL/ESL que fueron modificados y aplicados presentaron más percepciones positivas que
negativas tanto de maestros como de estudiantes D/HH. Finalmente, hubieron recomendaciones
importantes basadas en la considerable cantidad de brechas de investigación identificadas a
través del análisis de datos, que servirían para estudios posteriores. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38772 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|