Native vs. non-native: a relevant debate in teacher effectiveness discussions?

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022-02-21

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

This research synthesis aimed at comparing studies focused on students’ perceptions regarding their Native English Speaking Teachers’ (NESTs’) and Non-Native English Speaking Teachers’ (NNESTs’) skill and system teaching abilities with the teachers’ actual instructional impact on students’ development in the four English skills and three English systems. So as to achieve this aim, there were a total of 20 studies collected. Regarding the inclusion criteria, the considered articles had to be empirical studies completed in EFL settings and published within a five-year time frame, with the exception of one seminal study. The results of this analysis revealed that overall, students’ perceptions of NESTs and NNESTs showed no clearly marked preference. However, the studies focusing on NESTs’ and NNESTs’ teaching impact were divided between neutral teacher effectiveness results and higher NEST effectiveness results. Moreover, future research on reading, writing, listening, and vocabulary development within the NEST vs. NNEST frame was suggested.

Resumen

Esta síntesis de investigación tuvo como objetivo comparar estudios empíricos enfocados en las percepciones de alumnos sobre sus profesores de inglés nativo y no nativo hablantes con estudios empíricos acerca del impacto concreto de los dos tipos de profesores en el desarrollo de las cuatro macrodestrezas y tres sistemas de sus alumnos en el idioma. Para alcanzar este objetivo, se recopilaron un total de 20 estudios. En cuanto a los criterios de inclusión, los artículos considerados debían ser estudios empíricos completados en contextos en donde se aprende el inglés como idioma extranjero, publicados dentro del marco de cinco años, con la excepción de un estudio pionero. Los resultados del análisis revelaron que en general, las percepciones de los alumnos sobre sus profesores de inglés nativo y no nativo hablantes no mostraron una preferencia marcada. Sin embargo, los estudios enfocados en el impacto de enseñanza de los profesores de inglés nativo y no nativo hablantes mostraron resultados divididos entre una eficiencia neutral y una eficiencia mayor por parte de los profesores nativo hablantes. Adicionalmente, se sugirió que investigaciones futuras se enfocaran más en el desarrollo de la lectura, escritura, escucha y vocabulario del idioma dentro del marco de profesores nativo hablantes vs. profesores no nativo hablantes.

Keywords

Literatura Inglesa, Pedagogía, Enseñanza del inglés

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TLI;561

Grado Académico

Enlace al documento