Title: | Teaching a second language to students with down syndrome |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Teaching a Second Language to Students with Down Syndrome |
Authors: | Buestán Alama, Ivania Selene Quezada Contreras, Diego Felipe |
metadata.dc.contributor.advisor: | Tobar Espinoza, María Gabriela |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | ivania.buestan2@hotmail.com diegoquezada60@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Inclusión educativa |
Keywords: | Literatura Inglesa Pedagogía Enseñanza del inglés Síndrome de down |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 16-Feb-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 75 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;562 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The purpose of the current research synthesis was to recognize what strategies
are helpful to teach a second language to students with Down syndrome. For this
exploratory bibliographical research synthesis, twenty-two empirical research studies
were selected by means of online sources and categorized based on the aims of this
paper. There were no limitations related to the design or year publication of the selected
studies. In order to address the purpose of this research synthesis, the strategies to teach
an SL to DS students, the effects of each type of strategy, and teachers’ perceptions
about teaching an SL to DS students were analyzed. The results revealed that various
strategies were effective when teaching an SL to DS students. Therefore, these
strategies were organized into shorter categories such as intrinsic, extrinsic,
technological, and motivational. Moreover, the results demonstrated that students with
DS could learn an SL by applying different teaching strategies. Thus, the most
predominant teaching strategies were intrinsic and motivational. Also, regarding
teachers’ perceptions, this paper remarked the importance of training, curricular
adaptations, collaborative work, classroom environment, and motivation. |
Description: | El propósito de la presente síntesis de investigación fue reconocer que
estrategias son útiles para enseñar una segunda lengua a estudiantes con síndrome de
Down. Para esta síntesis exploratoria de investigación bibliográfica, veinte y dos
estudios de investigación empírica fueron seleccionados por medio de fuentes en línea y
a su vez categorizados de acuerdo a los objetivos de esta investigación. No hubo
limitaciones relacionadas al diseño o año de publicación de los estudios seleccionados.
Para lograr el propósito de esta investigación, las estrategias para enseñar una SL a
estudiantes con DS, los efectos de cada tipo de estrategia, y las percepciones de los
profesores sobre la enseñanza de una SL a estudiantes con DS fueron analizados. Los
resultados revelaron que varias estrategias fueron efectivas al enseñar una segunda
lengua a estudiantes con DS. Por lo tanto, estas estrategias fueron organizadas en
categorías más pequeñas tales como: intrínsecas, extrínsecas, tecnológicas, y
motivacionales. Además, los resultados demostraron que los estudiantes con DS
pudieron aprender una SL mediante la aplicación de distintas estrategias de enseñanza.
Por consiguiente, las estrategias predominantes fueron las intrínsecas y motivacionales.
Asimismo, con respecto a las percepciones de los profesores, esta investigación resaltó
la importancia de la formación, las adaptaciones curriculares, el trabajo colaborativo, el
ambiente del aula y la motivación. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38097 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|