Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38047
Title: Análisis del clima familiar en estudiantes en la Unidad Educativa Chiquintad en el periodo 2020-2021
Authors: Cabrera Morocho, Fernanda Guadalupe
Dumas Galarza, Amelia Salome
metadata.dc.contributor.advisor: Aguilar Sizer, Mónica Elisa
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: ferlu9712@outlook.com
ame.dumad27@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Familia
Keywords: Psicología Educativa
Bienestar familiar
Adolescentes
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 61 Psicología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 6309.03 Familia, Parentesco
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6102 Psicología del Niño y del Adolescente
Issue Date: 11-Feb-2022
metadata.dc.format.extent: 39 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;459
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Adolescence is a stage of transition from childhood to adulthood. It is a time of important changes in all areas of operation; it is a period that requires significant adaptation to the physical and social changes that distinguish child behavior from adult. One factor that determines the way adolescents cope in adulthood is the family climate in which this transition takes part. The family climate or environment is the quality and quantity of socio-emotional support and understanding that parents provide their children within the home. This includes the social environment that constitutes the conditions, circumstances, and interactions between family members; thus, individuals must have effective and positive interactions in this environment to survive and prosper. The present research has the general objective of describing the family climate in thirdyear high school students at the Chiquintad Educational Unit, it is also intended to characterize the level of family climate according to the dimensions of the Moos scale and determine the family climate according to the marital status of the parents. This study has a quantitative approach, with a descriptive cross-sectional design. The study population is made up of 60 third-year high school students. The Moos Family Climate Scale (FES) was applied and information was collected on the variables: age, sex, academic performance, migration and marital status of the parents. The distribution of the students was obtained according to the levels of family climate, both globally and by scale dimensions (relationships, development, and stability) The results revealed that the family climate of the students is average, in the same way, the dimensions of relationship and stability; however, the personal development dimension is at a bad level. Therefore, it is concluded that, according to the average family climate of the students, they acquire the skills for their development in all the contexts that surround them, this is because their family system is based on the support, trust, and open communication, etc.
Description: 
La adolescencia es una etapa de transición de la niñez a la edad adulta. Es una época de cambios importantes en todas las áreas de funcionamiento; es un período que exige una adaptación significativa a los cambios físicos y sociales que distinguen el comportamiento infantil del adulto. Un factor que determina la forma en la que los adolescentes se desenvuelven en la adultez es el clima familiar en el cual esta transición toma parte. El clima o entorno familiar es la calidad y la cantidad de apoyo socioemocional y comprensión que los padres brindan a sus hijos dentro del hogar. Este incluye el entorno social que constituyen las condiciones, circunstancias e interacciones entre los miembros de la familia; así, los individuos deben tener interacciones afectivas y positivas en este entorno para sobrevivir y prosperar. La presente investigación tiene como objetivo general describir el clima familiar en estudiantes de tercero de bachillerato en la Unidad Educativa Chiquintad, también se pretende caracterizar el nivel del clima familiar según las dimensiones de la escala de Moos y determinar el clima familiar según el estado civil de los padres. El estudio tiene un enfoque cuantitativo, de diseño descriptivo transversal. La población del estudio está constituida por 60 estudiantes de tercero de bachillerato. Se aplicó la Escala de Clima Familiar (FES) de Moos y se recopiló información de las variables: edad, sexo, rendimiento académico, migración y estado civil de los padres. Los resultados revelaron que el clima familiar de los estudiantes es promedio, del mismo modo, las dimensiones de relación y estabilidad; sin embargo, la dimensión de desarrollo personal se encuentra en un nivel malo. Por lo tanto, se concluye que, según el clima familiar promedio de los estudiantes, adquieren las habilidades para su desarrollo en todos los contextos que los rodean, esto se debe a que su sistema familiar está basado en el apoyo, la confianza y la comunicación abierta, etc.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Educativo
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38047
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación..pdfVersión presentada (texto completo)1.4 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00