Title: | Ludic activities to learn vocabulary in the EFL classroom |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Ludic Activities to Learn Vocabulary in the EFL Classroom |
Authors: | Jiménez Criollo, Dévora Daniela Palaguachi Sáenz, Blanca Verónica |
metadata.dc.contributor.advisor: | Jaramillo Astudillo, María Catalina |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | devora25ji@gmail.com verónica.psaenz@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Enseñanza |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Didáctica Aprendizaje |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 3-Feb-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 70 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;560 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | For a long time, teachers have used quite often traditional strategies to teach vocabulary
in EFL classes. Furthermore, they have disregarded the use of non-traditional strategies such as
ludic activities because instructors have perceived games as time-filler activities rather than
efficient strategies for teaching. As a consequence, students have not demonstrated a great
interest in learning the target language. Hence, this research synthesis aimed to challenge such
perception by providing important information about the use of ludic activities to learn
vocabulary in the EFL classroom. This investigation considered an exploratory bibliographic
approach. Thus, 20 studies were selected and reviewed in-depth, and four categories were
determined to analyze the reported influence of using ludic activities to learn vocabulary in the
EFL classroom.
The findings of the analysis revealed that games enhanced students' vocabulary
knowledge in terms of size and depth, that apprentices and educators contemplated games as
efficient learning strategies, and that certain pedagogical implications such as considering
students' background and educational needs are key elements for teachers to use ludic activities
efficiently. Finally, it is strongly suggested that teachers implement games to teach EFL
vocabulary. |
Description: | Durante mucho tiempo, las estrategias tradicionales para enseñar vocabulario se han
utilizado con bastante frecuencia en las clases de inglés como lengua extranjera. Como
consecuencia, los estudiantes no han manifestado gran interés por aprender la lengua meta. Por
otro lado, varios profesores han demostrado indiferencia al uso de estrategias no tradicionales
tales como juegos o actividades lúdicas las cuales han sido percibidas como actividades de
relleno más que como estrategias eficientes para la enseñanza. De esta manera, esta síntesis
investigativa tuvo como objetivo desafiar dicha perspectiva proporcionando información
importante sobre el uso de actividades lúdicas para enseñar vocabulario en el aula de inglés
como lengua extranjera. Esta síntesis consideró un enfoque bibliográfico exploratorio. Por lo
tanto, se seleccionaron y revisaron 20 estudios, y se establecieron cuatro categorías para analizar
los efectos del uso de actividades lúdicas para enseñar vocabulario en las clases de inglés como
lengua extranjera. Finalmente, los hallazgos revelaron que los juegos mejoran el conocimiento de
vocabulario de los estudiantes en términos de tamaño y profundidad, que los aprendices y
educadores consideraron los juegos como estrategias de aprendizaje eficientes; y que, los
antecedentes y las necesidades educativas de los estudiantes son algunas de las implicaciones
que los maestros deben considerar para utilizar actividades lúdicas eficazmente. Por lo tanto, se
sugiere enfáticamente que los profesores implementen juegos para enseñar vocabulario en las
clases de inglés. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37937 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|