Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37781
Title: An exploration of EFL teaching practices in light of teachers' language proficiency
Other Titles: Una exploración de las prácticas de enseñanza del EFL a la luz del dominio linguístico de los profesores
Authors: Abad Célleri, Mónica Patricia
Fajardo Dack, Tammy Mercedes
Cabrera Tenecela, Homero Patricio
Argudo Serrano, Juanita Catalina
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Abad Célleri, Mónica Patricia, monica.abad@ucuenca.edu.ec
Keywords: EFL teaching
EFL teachers
Teacher language proficiency
Classroom practices
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2021
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 21
metadata.dc.source: ELIA. Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada
metadata.dc.identifier.doi: 10.12795/elia.2021.i21.02 13
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
The influence of target language proficiency on language teaching practices is not a new area of research; nevertheless, there is still lack of knowledge since some research results have yield weak and inconclusive findings in different contexts. This research examines the relationship between EFL teachers' language proficiency and their teaching practices. An explanatory sequential mixed-methods design was followed and two data collection instruments were used: an English proficiency test, to determine the EFL teachers' proficiency level and a class observation scheme, to record instructional practices of seventeen EFL teachers systematically. The percentage of time spent on the different categories of the first part of the scheme and proportions of each category of the second part of the scheme were calculated to perform a Spearman correlation test. After that, a qualitative analysis of the teaching practices was conducted in order to get a deeper understanding of the quantitative data. The results indicate that higher proficient teachers provide better quality of input and feedback and are better models for learners; however, a direct influence on classroom management was not found. An equal focus on pedagogy and methodology instruction as well as on target language improvement is suggested for EFL teacher education programs.
Description: 
La influencia del dominio del inglés en las prácticas de enseñanza de este idioma no es una nueva área de investigación; sin embargo, todavía hay desconocimiento ya que algunas investigaciones han arrojado resultados inconclusos en diferentes contextos. Esta investigación examina la relación entre el dominio lingüístico de los profesores de inglés y sus prácticas docentes. Se siguió un diseño explicativo secuencial de métodos mixtos y se utilizaron dos instrumentos de recopilación de datos: una prueba de dominio del inglés, para determinar el nivel de competencia de los docentes y un esquema de observación de clases, para registrar sistemáticamente las prácticas de instrucción de diecisiete docentes. El porcentaje de tiempo dedicado a las diferentes categorías de la primera parte del esquema y las proporciones de cada categoría de la segunda parte del esquema se calcularon para realizar una prueba de correlación de Spearman. A continuación, se llevó a cabo un análisis cualitativo de las prácticas de enseñanza con el fin de obtener una comprensión más profunda de los datos cuantitativos. Los resultados indican que los docentes con mejor nivel proporcionan una mejor calidad de información y retroalimentación y son mejores modelos para los estudiantes; sin embargo, no se evidencia una influencia directa entre el nivel de inglés y el manejo del aula. Se sugiere que los programas de formación de docentes en inglés se enfoquen tanto en pedagogía y metodología cuanto en la mejora continua del idioma.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37781
http://revistas.uned.es/index.php/ELIA/article/view/32456/24496
metadata.dc.ucuenca.urifuente: http://revistas.uned.es/index.php/ELIA
ISSN: 2253-8283, 1576-5059
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument754.59 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00