Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37764
Title: Reflection on the complexity of mathematical objects in the initial training of teachers
Other Titles: Reflexión sobre la complejidad de los objetos matemáticos en la formación inicial de docentes
Authors: Calle Palomeque, Carmen Eulalia
Font, Vicenc
Breda, Adriana
Keywords: Contextualized problems
Complexity of mathematical objects
Initial teacher training
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0114 - Formación de Profesor con Asignatura de Especialización
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2021
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 21, número 13
metadata.dc.source: Journal of Higher Education Theory & Practice
metadata.dc.identifier.doi: 10.33423/jhetp.v21i13.4801
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
This work aims to know the perception of future mathematics teachers about the complexity of mathematical objects and their possible application in teaching practice, in order to improve the teaching and learning of mathematics in Basic General Education (GBS) and the Unified General Baccalaureate (BGU). For this, 19 future professors were asked about the different meanings of some mathematical objects, and they were proposed to raise contextualized problems in which a certain meaning had to be applied in their resolution. The results show that encouraging reflection on the complexity of mathematical objects in the initial training of teachers and their relationship with the design of contextualized problems affects their way of understanding mathematical competence.
Description: 
Este trabajo tiene como objetivo conocer la percepción de los futuros profesores de matemáticas sobre la complejidad de los objetos matemáticos y su posible aplicación en la práctica docente, con el fin de mejorar la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en la Educación General Básica (EGB) y el Bachillerato General Unificado ( UBG). Para ello, se preguntó a 19 futuros profesores sobre los diferentes significados de algunos objetos matemáticos, y se les propuso plantear problemas contextualizados en los que se debía aplicar un determinado significado en su resolución. Los resultados muestran que fomentar la reflexión sobre la complejidad de los objetos matemáticos en la formación inicial de los docentes y su relación con el diseño de problemas contextualizados incide en su forma de entender la competencia matemática.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37764
https://articlegateway.com/index.php/JHETP/article/view/4801
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://nabpress.com/higher-education-theory-and-practice
ISSN: 2158-3595
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument934.8 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00