Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37736
Title: Tradiciones de la vida y la muerte, representación de la escatología posmortuoria (cielo, purgatorio e infierno), a través de una estética propia
Authors: Gutiérrez Caravajo, Tatiana Michelle
Ledesma Silva, María José
Quito Torres, Camila Salomé
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Roldán, Paúl Sebastián
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: tatyguti2@gmail.com
majo.ledesma079@gmail.com
salome.qtorres@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Iconografía
Keywords: Artes Visuales
Muerte
Semiología
Rito
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 62 Ciencias de las Artes y las Letras
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 6203.99 Otras
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6299 Otras Especialidades Artísticas
Issue Date: 10-Jan-2022
metadata.dc.format.extent: 149 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TAV;401
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Eschatology originates from the Greek word -eschatos, which means “last”, and from -logy, which means “study”, and its based on religious beliefs about the afterlife or the ultimate realities of the soul of being. It is divided into Antepost-Historical Eschatology (this copes with the final destiny of the universe) and Post-Mortem Eschatology, on which the project is centred, which refers to the last state of the human being after its death. It relates to the spaces of heaven, purgatory and hell, that, according to religious dogmas, a person's soul will go on according to the actions he has performed in life. Religious iconography has been represented through artistic manifestations throughout history, with the intention of educating and evangelizing the population throughout images. One of the main purposes of this practice was to show the consequences of not fearing God, summarizing this in three spaces, each one with its own elements and implications. Heaven is beyond shadow of a doubt, the place which every human being aspires to be, since it is God's divine promise to men. On the other hand, purgatory symbolizes the state in which a person's soul is found, but it is not fully purified to ascend to heaven, so it must purge its sins until it is worthy of salvation. Lastly, and the most dreadly, hell, a fate that reflects all the evils of the world and the place where torture is indisputable according to the sins committed on earth, the soul of the bad people will experience suffer for all eternity, being in an excessive karmic state from which it will not be able to escape. Having this said, the intention is to use art as a filter to create a new perception of Post-mortem Eschatology, through illustration, with the aim of escaping from the traditional images and giving a new aesthetic.
Description: 
La Escatología proviene del griego éskhatos que significa último y de logos, estudio, se basa en creencias religiosas acerca del más allá o las realidades últimas del alma del ser. Está dividida en Escatología Anteposhistórica (se ocupa del destino final del universo) y Escatología Posmortuoria, en la cual se centra el proyecto, que se refiere al estado último del ser humano después de su muerte. Se relaciona a los espacios: cielo, purgatorio e infierno, que, según a los dogmas religiosos. El alma de una persona irá de acuerdo a las acciones efectuadas en vida. La iconografía religiosa ha sido representada mediante manifestaciones artísticas a lo largo de la historia, con la intención de educar y evangelizar al pueblo mediante imágenes. Uno de los objetivos principales de esta práctica era mostrar las consecuencias de no temerle a Dios, resumiendo esto a tres espacios, cada uno con sus propios elementos e implicaciones. El cielo sin duda es el lugar al que todo habitante de la tierra aspira llegar, pues es la promesa divina de Dios para los hombres; por otro lado, el purgatorio simboliza el estado donde se encuentra el alma de una persona, pero no está plenamente purificada para ascender al cielo, por lo que deberá purgar sus pecados hasta ser digno de salvación. Por último, y el más temido, el infierno, un destino que refleja todos los males del mundo y donde la tortura se evidencia según los pecados cometidos, el alma del maldito padecerá por toda la eternidad un estado karmático excesivo del cual no podrá escapar. Dicho esto, la intención es utilizar el arte como un filtro para crear una nueva percepción de la Escatología Posmortuoria, mediante la ilustración, con el objetivo de escapar de las imágenes tradicionales y buscar una nueva estética.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Artes Visuales
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37736
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulacion.pdfVersión presentada (texto completo)6.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00