Title: | Code-switching, a teaching and learning strategy for EFL intermediate level classrooms |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Code-switching, a Teaching and Learning Strategy for EFL Intermediate Level Classrooms |
Authors: | Ordóñez Calle, Michaell Angélica |
metadata.dc.contributor.advisor: | Mora Jaramillo, Adriana Patricia |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | micalle1698@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Rendimiento académico |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 4-Jan-2022 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 74 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;551 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The issue that this study addresses is the debate of using L1 in EFL classroom
environments. For this, the following research synthesis aims to analyze the impact of using
code-switching (CS) in students’ academic performance in EFL intermediate level classrooms by
analyzing 3 aspects: the effects, teachers’ and students’ perceptions and attitudes, and the
functions of CS. Some theories regarding the L1 in EFL classes and the literature review were
explained. The 22 empirical studies demonstrated the following results: first, CS impacts
positively on students as it can be considered a good teaching strategy to solve common
pedagogical issues and because it makes lessons easier to understand. Second, teachers and
students hold positive attitudes towards CS since they are aware of the reasons behind its use in
class and the benefits that it carries. Finally, some of the common functions of CS are
introducing and understanding vocabulary, constructing content knowledge, creating
opportunities to practice the language in a friendly and social environment, and enhancing
classroom management. These results will lead to break the stigma around the use of L1 in EFL
contexts and the proper application of CS with intermediate level students to enhance their
academic performance. |
Description: | El tema que este estudio aborda es el debate sobre el uso de la lengua materna en clases
de Inglés como Lengua Extranjera. Para ello, la siguiente síntesis investigativa tiene como
objetivo analizar el impacto del uso de Cambio de Código (CC) en el rendimiento académico de
los estudiantes en clases de inglés a un nivel intermedio, mediante el análisis de 3 aspectos: los
efectos, las actitudes y percepciones de profesores y alumnos y las funciones del CC. Se explicó
algunas teorías referentes al uso del idioma nativo en clases de Inglés como Lengua Extranjera y
una revisión de literatura de estudios anteriores sobre el tema. El análisis de los 22 estudios
empíricos demostró los siguientes resultados: primero, el CC tiene un impacto positivo en los
estudiantes ya que puede considerarse una buena estrategia de enseñanza para resolver
problemas pedagógicos comunes y porque facilita la comprensión de las lecciones. Segundo, los
profesores y estudiantes tienen actitudes positivas frente al uso del CC mientras sean conscientes
de la razón por las que lo usan en clases y los beneficios que conlleva. Por último, algunas de las
funciones de CC más comunes son la presentación y comprensión de nuevo vocabulario, la
construcción de conocimientos de contenido, la creación de oportunidades para practicar la
lengua en un entorno social y amistoso y la mejora del manejo del aula de clases. Estos
resultados llevaran a romper el estigma entorno al uso de la primera lengua en la enseñanza del
Inglés como Lengua Extranjera y a la aplicación adecuada de CC con estudiantes de nivel
intermedio para mejorar su rendimiento académico. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37691 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|