Title: | Liderazgo juvenil universitario marcando oportunidades laborales a través del emprendimiento social |
Authors: | Castillo Cajamarca, Bryan Daniel Izquierdo Peñaloza, Carla Paulet |
metadata.dc.contributor.advisor: | Álava Atiencie, Nubia Gabriela |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | brdaniel97@gmail.com carlapaulet@outlook.com |
metadata.dc.subject.other: | Desarrollo social |
Keywords: | Jóvenes Emprendimiento social Liderazgo |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 63 Sociología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 6114.12 Liderazgo |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 6306 Sociología del Trabajo |
Issue Date: | 13-Dec-2021 |
metadata.dc.format.extent: | 77 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TSOC;139 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Faced with the significant youth unemployment rate, young university students have
seen in social entrepreneurship, a viable and coherent solution with their aspirations
where leadership plays a decisive role in the development of their projects, hence
the aim of this article to analyze the effect of leadership styles on the social
entrepreneurial intention of young people from the University of Cuenca from the Full
Range Theory, since it presents an integrative model for its analysis.
Methodologically, a mixed quantitative-qualitative design is used, using the survey
and interview as information gathering techniques. Analysis techniques are used for
data processing: descriptive statistics, one-factor ANOVA analysis, multiple
regression analysis, and discourse analysis. Thus, it was found that young university
students who work have a greater social entrepreneurial intention, leadership styles
have extremely significant differences in the social entrepreneurial intention of male
students and very significant differences in the case of female students, in addition
to the styles of Leadership explains the social entrepreneurial intention by 20% and
finally, the three leadership styles explain the result of extra effort and
transformational and transactional leadership the results of: satisfaction and
effectiveness. With this information, the hypothesis that those who exercise
transformational leadership have a greater social entrepreneurial intention is
verified. For this reason, it is recommended to deepen research in these areas and
promote their training in the university environment. |
Description: | Ante la significativa tasa de desempleo juvenil, los jóvenes universitarios han visto
en el emprendimiento social, una salida viable y coherente con sus aspiraciones
donde el liderazgo juega un papel decisivo en el desarrollo de sus proyectos, de allí
que en el presente artículo se pretende analizar el efecto de los estilos de liderazgo
en la intención emprendedora social de jóvenes de la Universidad de Cuenca desde
la Teoría de Rango Completo, puesto que presenta un modelo integrador para su
análisis. Metodológicamente, se emplea un diseño mixto cuantitativo-cualitativo
empleando como técnicas de recolección de información a la encuesta y la
entrevista. Para el procesamiento de los datos se utilizan las técnicas de análisis:
estadística descriptiva, análisis ANOVA de un factor, análisis de regresión múltiple
y análisis de discurso. Así se encontró que los jóvenes universitarios que trabajan
tienen una mayor intención emprendedora social, los estilos de liderazgo tienen
diferencias extremadamente significativas en la intención emprendedora social de
los estudiantes hombres y diferencias muy significativas en el caso de las
estudiantes mujeres, además que los estilos de liderazgo explican en un 20% la
intención emprendedora social y por último, los tres estilos de liderazgo explican el
resultado de extraesfuerzo y el liderazgo transformacional y transaccional los
resultados de: satisfacción y eficacia. Con esta información se verifica la hipótesis
de que quienes ejercen el liderazgo transformacional tienen una mayor intención
emprendedora social. Por esto, se recomienda profundizar la investigación en estas
áreas y fomentar su formación en el entorno universitario. |
metadata.dc.description.degree: | Sociólogo |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37637 |
Appears in Collections: | Tesis de pregrado
|