Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37576
Title: Educación, pobreza y género: análisis intercultural y decolonial en la región andina
Other Titles: Education, poverty, and gender: an intercultural and decolonial analysis in the andean region
Authors: Silva Amino, Cufuna Delsa
Collado Ruano, Javier
Segovia Sarmiento, Joselin Katerine
Keywords: Educación
Pobreza
Interculturalidad
Género
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2021
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 51
metadata.dc.source: Cadernos de Pesquisa
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/198053147248
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
The objective of this article is to contribute to the Sustainable Development Goals (SDGs) 1, 4, and 5 in the Andean Region, based on a critical, intercultural, and decolonial dialogues. The methodology systematizes, analyzes and interprets data obtained from the comparative study in the seven Andean countries, using different poverty, educational, and gender indexes from 2007 to 2017. As a result, the article allows to know the political, economic, educational, and social evolution in Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, Peru, and Venezuela. An intersectoral approach is also developed in order to recognize the conditions of structural inequality suffered by indigenous and Afro-descendant peoples of these Andean societies. To conclude, proposals are made to (re)think and (re)build strategies, plans, and public policies in the region
Description: 
El propósito del artículo es contribuir a los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) 1, 4 y 5 en la Región Andina, desde una posición crítica, intercultural y decolonial. La metodología sistematiza, analiza e interpreta los datos obtenidos del estudio comparativo en los siete países andinos, usando distintos índices de pobreza, educación y género de 2007 a 2017. Como resultado, el artículo permite conocer la evolución política, económica, educativa y social en Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, Perú y Venezuela. También se desarrolla un enfoque intersectorial con el fin de reconocer las condiciones de inequidad estructural que sufren los pueblos indígenas y afrodescendientes de estas sociedades andinas. Para concluir, se formulan propuestas para (re)pensar y (re)construir las estrategias, planes y políticas públicas de la región.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37576
https://www.scielo.br/j/cp/a/xZLqW5gPHDNBKqjYrp65z8C/?lang=es#
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://www.scielo.br/j/cp/
ISSN: 1980-5314, e 0100-1574
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument578.33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00