Imaginarios docentes de infancia y práctica docente en educación básica
Loading...
Date
2021-11-15
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
This monographic work is within the field of social, psychological and educational research. The purpose of this research is to demonstrate bibliographically how
teachers' imaginaries of childhood influence teaching practice in basic education. For
this purpose, the following will be analyzed: teachers' imaginaries of childhood and
teaching practice in basic education. The methodology used is the compilation of bibliographic information, this through readings, comparisons, analysis and synthesis of digital bases, scientific articles, doctoral theses, books, among other documents, which allowed identifying different concepts developed by authors such as: Castoriadis, Durand,
Pintos, Rincón, Bazdresch, Vergara, Triviño, Martínez and Muñoz, Guzmán, García,
Gómez, etc. This allowed us to conclude that the teaching imaginary of childhood influences teaching practice, since the teacher's schemes of meanings of children's childhood
play a fundamental role when making decisions and actions in the classroom, in such a
way that the teacher will consciously or unconsciously apply a certain pedagogical approach aimed at responding to the needs of the perception of childhood and the vision of
the human being he/she intends to form.
Resumen
El presente trabajo monográfico se encuentra en el campo de investigación social, psicológico y educativo. En esta investigación se propone demostrar bibliográficamente cómo los imaginarios de infancia que poseen los docentes influyen en la práctica docente de educación básica. Para lo cual se analizará: imaginarios docentes de infancia y la práctica docente en la educación básica. La metodología empleada es la recopilación de información bibliográfica, esto a través de lecturas, comparaciones, análisis y síntesis de bases digitales, artículos científicos, tesis de doctorado, libros, entre
otros documentos, que permitieron identificar diferentes conceptos desarrollados por
autores como: Castoriadis, Durand, Pintos, Rincón, Bazdresch, Vergara, Triviño, Martínez y Muñoz, Guzmán, García, Gómez, entre otros. Esto permitió concluir que los imaginarios docentes de infancia influyen en la práctica docente, pues los esquemas de significados de la infancia de los niños y niñas del docente juegan un papel fundamental al
momento de tomar decisiones y acciones en el aula, de tal forma que el docente aplicará
de forma consciente o inconsciente un determinado enfoque pedagógico encaminado a
responder las necesidades sobre la percepción que tenga de infancia y la visión del ser
humano que pretenda formar.
Keywords
Educación General Básica, Infancia, Docencia
Citation
Código de tesis
Código de tesis
TEB;271
