Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37326
Title: Riesgo psicosocial del estrés percibido por docentes, Carrera de Medicina. Universidad de Cuenca, Ecuador. Periodo julio – diciembre 2021
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: Riesgo psicosocial del estrés percibido por docentes, Carrera de Medicina. Universidad de Cuenca, Ecuador. Periodo julio – diciembre 2021
Authors: Vallejo Hernández, Pedro Vinicio
metadata.dc.contributor.advisor: Morocho Malla, Manuel Ismael
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: pedro.vallejo.hernandez@hotmail.com
metadata.dc.subject.other: Psicología
Keywords: Medicina
Estrés
Docentes
Salud pública
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 32 Ciencias Médicas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 3204.03 Salud Profesional
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 3204 Medicina del Trabajo
Issue Date: 9-Jan-2021
metadata.dc.format.extent: 46 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED;2630
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Background: Stress has existed since the beginning of humanity, generated in response to adversity, it promoted the survival of human beings, allowing humanity to react to constant dangers. Since the beginning of medicine, it has been affirmed that certain sudden emotions or those caused by prolonged frustrations, could cause diseases or worsen them, so it is important to know how to handle them. Objective: To describe the psychosocial risk factors of stress perceived by professors of the Medicine Career of the University of Cuenca- Ecuador, period July - December 2021. Materials and methods: Cross-sectional, descriptive study, with a sample of 130 teachers. Observational method. Techniques used: Interview, applying the SUSESO / ISTAS21 questionnaire, short version, to the professors of the Medicine Career of the University of Cuenca, in the period July - December 2021. The information processing and analysis was carried out in SPSSV.23. The risk was calculated according to the questionnaire model, a frequency table was developed, the risks of the 5 dimensions were averaged to know the Global Psychosocial Risk. A statistical relationship was sought between psychosocial risk and the variables surveyed. Results: A high frequency of high risk was found in the dimension “double presence” with 48.5%, and on a global scale with 35.6%. People over 55 years of age have less than half the probability of having this risk, OR = 0.38 (C.I. 95% = 0.159-0.911 P = 0.027). Conclusion: There is high psychosocial risk, mainly in the “double presence” dimension in the professors of the Medicine Career of the University of Cuenca Ecuador, period July - December 2021
Description: 
Antecedentes: El estrés existe desde el inicio de la humanidad, generado como respuesta a las adversidades, este promovió la supervivencia del ser humano, permitiendo reaccionar a la humanidad ante los peligros constantes. Desde inicios de la medicina, se afirma que ciertas emociones súbitas o causadas por frustraciones prolongadas, podrían provocar enfermedades o empeorarlas, por ello es importante saber manejarlas. Objetivo: Describir los factores de riesgo psicosocial del estrés percibido por docentes de la Carrera de Medicina de la Universidad de Cuenca- Ecuador, periodo Julio - diciembre 2021. Materiales y Métodos: Estudio de tipo transversal, descriptivo, con muestra de 130 docentes. Método observacional. Técnicas utilizadas: Entrevista, aplicando el cuestionario SUSESO/ISTAS21 versión breve, a los docentes de la Carrera de Medicina de la Universidad de Cuenca, en el periodo Julio - diciembre 2021. El procesamiento y análisis de información se realizó en SPSSV.23. Se calculó el riesgo acorde al modelo del cuestionario, se desarrolló una tabla de frecuencias, se promedió los riesgos de las 5 dimensiones para conocer el Riesgo Psicosocial Global. Se buscó relación estadística entre riesgo psicosociales y las variables encuestadas. Resultados: Se encontró una frecuencia elevada de riesgo alto en la dimensión “doble presencia” con 48.5%, y en escala global con un 35,6%. En mayores a 55 años tienen menos de la mitad de probabilidad de tener dicho riesgo, OR=0,38(I.C.95%=0,159-0,911 P=0,027). Conclusión: Existe riesgo psicosocial alto, principalmente en dimensión “doble presencia” en los docentes de la Carrera de Medicina de la Universidad de Cuenca Ecuador, periodo Julio – diciembre 2021
metadata.dc.description.degree: 
Médico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37326
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdfVersión presentada (texto completo)751.11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00