Title: | Desarrollo del número y la aritmética en niños de tres a ocho años de edad |
Authors: | Cordero Tamayo, María Belén |
metadata.dc.contributor.advisor: | Bojorque Iñegues, Gina Catalina |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | mabecorta@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Educación Básica Aritmética Enseñanza Actividades lúdicas Matemática |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5312.04 Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 8-Nov-2021 |
metadata.dc.format.extent: | 185 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;268 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This monographic work is situated in the field of Basic Education, specifically in the area of
Mathematics. The development of number and arithmetic (addition and subtraction) is an important
issue in the educational field because these competencies predict children’s performance and future
mathematical development, therefore, the aim of this study was to know the developmental process
of number and arithmetic in children from three to eight years old and investigate how to stimulate
this development according to the literature. This monograph is divided into three fundamental
chapters in which the development of number and arithmetic (addition and subtraction) are
theoretically studied, as well as playful activities that allow such development. For this, a
documentary-descriptive research was carried out, which consisted of reviewing pertinent
bibliographic material about the study variables, and systematically analyzing and synthesizing the
most outstanding information collected. It was evidenced that the development of number and
arithmetic (addition and subtraction) are closely related to each other. It is necessary that this
development follows an appropriate learning trajectory, which allows strengthening and
internalizing these skills progressively, which will serve as the basis for the construction of more
advanced formal mathematical competencies. For this reason, it is necessary to provide children
with a playful and experiential teaching, which makes use of concrete material and is oriented to
properly promote the development of number and arithmetic |
Description: | El presente trabajo monográfico se sitúa en el campo de la Educación Básica,
específicamente en el área de Matemática. El desarrollo del número y la aritmética1
es un tema de
importancia en el ámbito educativo debido a que estas competencias predicen el rendimiento y el
desarrollo matemático futuro de los niños, por ello, el propósito de este estudio fue conocer el
proceso de desarrollo del número y la aritmética de los niños de tres a ocho años de edad e indagar
cómo estimular ese desarrollo de acuerdo a la literatura. Esta monografía se estructura en tres
capítulos fundamentales en los que se abordan teóricamente el desarrollo del número y de la
aritmética, así como actividades lúdicas que permiten dicho desarrollo. Para ello se llevó a cabo
una investigación documental–-descriptiva, que consistió en revisar material bibliográfico
pertinente acerca de las variables del estudio, y analizar y sintetizar sistemáticamente la
información recopilada más destacada. De esta manera, se evidenció que el desarrollo del número
y la aritmética, presentan estrecha relación entre sí. Y que es necesario que dicho desarrollo siga
una trayectoria de aprendizaje apropiada, que permita fortalecer e interiorizar dichas habilidades
de manera progresiva, las cuales servirán de fundamento para la construcción de competencias
matemáticas formales más avanzadas. Por tal motivo, es necesario brindar a los niños una
enseñanza lúdica con carácter vivencial, que haga uso de material concreto y que este encaminada
a facilitar un desarrollo adecuado del número y la aritmética |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37306 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|