Title: | ESP an approach to motivate and enhance the reading comprehension level of EFL students at the University of Cuenca |
Authors: | Gonzalez Fernandez, Lourdes Alexandra Torres Ortiz, Rosita Monserrath |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Gonzalez Fernandez, Lourdes Alexandra, lourdes.gonzalez@ucuenca.edu.ec |
Keywords: | ESP Reading comprehension Needs |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 5.3.1 Educación en general |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 5.3 Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 01 - Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0111 - Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 011 - Educación |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 0 |
metadata.dc.source: | Scientific Report . International English Teaching Congress |
Publisher: | CIDE Editorial |
metadata.dc.description.city: | Latacunga |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO DE CONFERENCIA |
Abstract: | English for Specific Purposes (ESP) is a learner-centered approach to teaching English as an additional language, which focuses on developing English communication skills in a specific discipline, such as accounting, management, education, law, engineering, technology, health, medicine and so on. ESP is based on designing courses to meet specific learners' needs and interests. In this context, the purpose of the present study was to establish the effects ESP had over the English reading comprehension level in a class of 25 Psychology students at the University of Cuenca. Both quantitative and qualitative data collection instruments were used to gather information for this research. Results show there was evidence of an improvement in the reading comprehension level as well as in the development of the other language skills. Furthermore, according to the students’ perceptions, they felt motivated and interested in reading texts related to their needs and interests. In sum, to apply ESP approach in EFL contexts can be meaningful for university students in order for them to become more competitive and independent professionals; therefore, it is the English teacher’s responsibility to be sensitive to learners’ needs and their learning contexts. |
Description: | El inglés para propósitos específicos (ESP) es un enfoque pedagógico centrado en el estudiante que enseña el inglés como un lenguaje adicional orientado en el desarrollo de las destrezas del idioma dentro de un área específica como por ejemplo contabilidad, administración, educación, derecho, ingeniería, tecnología, salud, medicina, etc., es decir, está basado en diseñar cursos para conocer y cubrir las necesidades e intereses académicos del estudiante. En este contexto, el propósito de este estudio fue establecer los efectos que el ESP tuvo en el nivel de lectura comprensiva en 25 estudiantes de Psicología en la Universidad de Cuenca. Esta investigación utilizó tanto instrumentos de recolección de datos cuantitativos como cualitativos. Los resultados muestran que hubo evidencia de una mejora en el nivel de lectura comprensiva, así como también en el desarrollo de las otras destrezas del lenguaje. Además, de acuerdo a las percepciones de los estudiantes, ellos se sintieron motivados e interesados en leer textos relacionados a sus necesidades e intereses. En resumen, aplicar el enfoque ESP en el proceso enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera puede ser significativo para los estudiantes universitarios a fin de que ellos lleguen a ser profesionales más competitivos e independientes; por lo tanto, es responsabilidad de todo instructor de inglés ser sensible a las necesidades de sus estudiantes y a sus contextos de aprendizaje. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36962 https://cidecuador.org/congreso/i-international-english-teaching-congress/ |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://cidecuador.org/congreso/i-international-english-teaching-congress/ |
ISBN: | 978-9942-759-15-3 |
ISSN: | 0000-0000 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.