La actividad física y su relación con el rendimiento escolar en los niños

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021-10-07

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

Physical activity has multiple benfits for the human being, and its incidence at the cognitive level has been usefully investigated, in which the present investigation is located. This monographic work proposes to investigate, analyze and reflect on the relationship between physical activity and school performance in children. To meet this objective, a documentary and bibliographic research was carried out the information obtained was oeganized into three chapters. The first chapter addresses the subject of physical activity, concepts, types, classification, benefits and approaches; Chapter two talks about school performance specifically at the school stage. Finally, base on the two previos chapters, the relationship between physical activity and how it flows in children is argued. The research led to the conclusión that: The practice od physical activity (PA) reports benefits to physical and mental health in children. In addition, children who practice physical activity systematically with a moderate intensity in correspondacne to their characteristics, show improvements in their cognitive processes such as: attention, short-term memory and learning, whic positively affects their school performance. This research work can serve as a basis for future research on the subject, it also means a reference and preparation material for the population, theacher, parents and students.

Resumen

La actividad física tiene múltiples beneficios para el ser humano, y útilmente se ha investigado su incidencia a nivel cognitivo, en lo cual se ubica la presente investigación. Este trabajo monográfico propone investigar, analizar y reflexionar sobre la relación entre la actividad física y el rendimiento escolar en los niños. Para cumplir este objetivo, se realizó una investigación documental y bibliográfica, la información obtenida se organizó en tres capítulos. En el primer capítulo se aborda el tema de la actividad física, conceptos, tipos, clasificación, beneficios y enfoques; en el capítulo dos se habla acerca del rendimiento escolar específicamente en la etapa escolar. Finalmente, en base a los dos capítulos anteriores se argumenta la relación que existe entre la actividad física y cómo influye en el rendimiento escolar de los niños. La investigación llevó a concluir que: La práctica de la actividad física (AF) reporta beneficios a la salud física y mental en los niños. Además, los niños que practican actividad física sistemáticamente con una intensidad moderada en correspondencia a sus características, muestran mejoras en sus procesos cognitivos como: atención, memoria a corto plazo y aprendizaje, lo cual incide positivamente sobre su rendimiento escolar. Este trabajo investigativo puede servir como base para futuras investigaciones sobre el tema, además significa un material de consulta y preparación para población, docente, padres y alumnos.

Keywords

Educación General Básica, Rendimiento escolar, Niños

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TEB;266

Grado Académico

Enlace al documento