Title: | El ejercicio de una ciudadanía democrática, en la escuela desde una visión ético crítica de orientación freireana |
Authors: | Juca Ortega, María Belén |
metadata.dc.contributor.advisor: | Araujo Flores, Nilson Patricio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | belen30j@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Educación General Básica Democracia Ciudadanía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5801.07 Métodos Pedagógicos |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 29-Sep-2021 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 55 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;265 |
Abstract: | The following monograph titled: "The exercise of a democratic citizenship in school from a
Freirean oriented critical-ethical vision" is part of the education and citizenship field. It is a
descriptive bibliographic research work that was made with the purpose of completing the Basic
Education Degree at the University of Cuenca and deals with two career-relevant categories:
democratic citizenship at school and Freirean oriented critical ethical vision. This research aims to
analyze how the critical ethical vision contributes in the construction of a democratic citizenship
on Basic Education students. To achieve this, various bibliographic sources referring to the subject
have been investigated. This monograph is organized in three chapters. In the first chapter, we will
take a closer look to the exercise of democratic citizenship at school. The second chapter focuses
on what a vision of critical ethical education based on Freirean oriented pedagogical thought
consists of. Finally, in the third chapter, after analyzing the two categories that make up
monographic work's theme, it is concluded that exercising democratic citizenship at school is a
process of constant construction that coincides with several elements of the Freirean oriented vision
of critical ethical education such as starting from the context, recovery of the student's experience,
and other people's valuation as subjects of rights, which allows the construction and transformation
of ethical and political citizens. |
Description: | La presente monografía titulada: “El ejercicio de una ciudadanía democrática, en la escuela
desde una visión ético crítica de orientación freireana” se ubica dentro del campo de la educación
y ciudadanía. Es un trabajo de investigación bibliográfico descriptivo que se realizó con el
propósito de culminar la Carrera de Educación General Básica de la Universidad de Cuenca y trata
dos categorías relevantes para la educación: ciudadanía democrática en la escuela y visión ético
crítica de orientación freireana. En esta investigación se pretende analizar cómo aporta la visión
ético crítica en la construcción de una ciudadanía democrática en niños de Educación General
Básica. Para esto, se ha indagado diversas fuentes bibliográficas referentes al tema. La monografía
está organizada en tres capítulos. Dentro del primer capítulo se realiza un acercamiento al ejercicio
de una ciudadanía democrática en la escuela. El segundo capítulo se enfoca en qué consiste una
visión de educación ético crítica basada en el pensamiento pedagógico de orientación freireana.
Por último, en el tercer capítulo, tras analizar las dos categorías que conforman la temática del
trabajo monográfico , se concluye que ejercer una ciudadanía democrática en la escuela es un
proceso de construcción constante que coincide con varios elementos de la visión de educación
ético crítica de orientación freireana como el partir del contexto, la recuperación de la experiencia
del niño, y la valoración del otro como sujeto de derechos, lo que permite la construcción y
transformación de ciudadanos éticos y políticos. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36831 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|