Publication:
La satisfacción laboral en el sector hotelero. Un análisis de su importancia en los establecimientos hoteleros de Ecuador

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Coodtur

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Human capital is a strategic factor for achieving the companies’ objectives ofcompetitiveness and differentiation in the hospitality industry. This is due to people are theones who directly provide the service to consumers in order to meet their needs. In thissense, customer satisfaction is achieved through the satisfaction of employees, for whichorganizations must focus their efforts on promoting a favorable work environment thatcontributes to the satisfaction of workers. Because of this, more research efforts areneeded in order to examine aspects of job satisfaction of human capital working incompanies in the hospitality industry. Therefore, this paper aims to present an analysis ofthe effects of job satisfaction on the performance of accommodation establishments and inthe satisfaction of the tourists. This analysis is carried out based on a literature review onthis subject and will be developed in the context of the ecuadorian hospitality industry. Theresults show that achieving job satisfaction for employees implies improving workingconditions, which is reflected in the worker's performance and consequently in the overallperformance of the company.

Description

El capital humano es un factor estratégico para el logro de los objetivos de competitividady diferenciación de las empresas del sector hotelero. Esto debido a que son las personasquienes proveen directamente el servicio a los consumidores con la finalidad de satisfacersus necesidades. En este sentido, la satisfacción del cliente se consigue mediante lasatisfacción de los empleados, por lo cual las organizaciones deben enfocar susesfuerzos en promover un clima laboral favorable que contribuya a la satisfacción de lostrabajadores. Debido a esto son necesarias investigaciones que examinen aspectos sobrela satisfacción laboral del capital humano que trabaja en empresas del sector hotelero.Por tanto, este trabajo pretende presentar un análisis sobre los efectos de la satisfacciónlaboral de los empleados en el desempeño de los establecimientos hoteleros y en lasatisfacción del consumidor turístico. Este análisis se efectúa en base a una revisión de laliteratura sobre esta temática y se desarrollará en el contexto del sector hoteleroecuatoriano. Los resultados indican que lograr la satisfacción laboral de los empleadosimplica mejorar las condiciones de trabajo, lo cual se refleja en el desempeño deltrabajador y en consecuencia en el desempeño general de la empresa

Keywords

Compromiso organizacional, Satisfacción laboral, Sector hotelero, Capital humano, Clima laboral

Citation

Collections