Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36549
Title: Backpack process model (Bppm). A process mining approach for curricular analytics
Authors: Sepúlveda, Marcos
Salazar Fernandez, Juan Pablo
Munoz Gama, Jorge
Maldonado Mahauad, Jorge Javier
Bustamante, Diego
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Maldonado Mahauad, Jorge Javier, jorge.maldonado@ucuenca.edu.ec
Keywords: Process mining
Curricular analytics
Curricular trajectories
Higher education
Learning analytics
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 2. Ingeniería y Tecnología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 2.2.3 Sistemas de Automatización y Control
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 2.2 Ingenierias Eléctrica, Electrónica e Información
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 06 - Información y Comunicación (TIC)
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0613 - Software y Desarrollo y Análisis de Aplicativos
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 061 - Información y Comunicación (TIC)
Issue Date: 2021
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 11, número 9
metadata.dc.source: Applied Sciences
metadata.dc.identifier.doi: 10.3390/app11094265
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
Curricular analytics is the area of learning analytics that looks for insights and evidence on the relationship between curricular elements and the degree of achievement of curricular outcomes. For higher education institutions, curricular analytics can be useful for identifying the strengths and weaknesses of the curricula and for justifying changes in learning pathways for students. This work presents the study of curricular trajectories as processes (i.e., sequence of events) using process mining techniques. Specifically, the Backpack Process Model (BPPM) is defined as a novel model to unveil student trajectories, not by the courses that they take, but according to the courses that they have failed and have yet to pass. The usefulness of the proposed model is validated through the analysis of the curricular trajectories of N = 4466 engineering students considering the first courses in their program. We found differences between backpack trajectories that resulted in retention or in dropout; specific courses in the backpack and a larger initial backpack sizes were associated with a higher proportion of dropout. BPPM can contribute to understanding how students handle failed courses they must retake, providing information that could contribute to designing and implementing timely interventions in higher education institutions.
Description: 
La analítica curricular es el área de la analítica del aprendizaje que busca conocimientos y evidencia sobre la relación entre los elementos curriculares y el grado de logro de los resultados curriculares. Para las instituciones de educación superior, el análisis curricular puede ser útil para identificar las fortalezas y debilidades de los planes de estudio y para justificar cambios en las vías de aprendizaje de los estudiantes. Este trabajo presenta el estudio de las trayectorias curriculares como procesos (es decir, secuencia de eventos) utilizando técnicas de minería de procesos. Específicamente, el Modelo de Proceso de Mochila (BPPM) se define como un modelo novedoso para develar las trayectorias de los estudiantes, no por los cursos que toman, sino según los cursos que han reprobado y aún no han aprobado. La utilidad del modelo propuesto se valida mediante el análisis de las trayectorias curriculares de N = 4466 estudiantes de ingeniería considerando los primeros cursos de su programa. Encontramos diferencias entre las trayectorias de las mochilas que resultaron en retención o abandono; cursos específicos en la mochila y un tamaño inicial de mochila más grande se asociaron con una mayor proporción de deserción. BPPM puede contribuir a comprender cómo los estudiantes manejan los cursos reprobados que deben volver a tomar, proporcionando información que podría contribuir al diseño e implementación de intervenciones oportunas en las instituciones de educación superior.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36549
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85106191158&doi=10.3390%2fapp11094265&partnerID=40&md5=8a5df957df75cc4fdc0c30bb5a28242a
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://www.mdpi.com/2076-3417/11/9
ISSN: 1454-5101
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument2.41 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00