Percepciones sobre racismo hacia mujeres indígenas universitarias: análisis desde la interseccionalidad con un enfoque intercultural

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021-07-21

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

Through this research, an inquiry approach to the realities of indigenous students will be made from the experiences and perceptions they have about racism at the University of Cuenca to propose a space for discussion that seeks shared tissues from an intersectional perspective... Some indicators that contribute to delegitimizing discourses that justify inequality based on predetermined social and / or cultural categories - and also - work to raise awareness from the academy as a means of personal, cultural, social and community development are determined. The research approach has a critical - decolonial approach from a gender, intercultural and intersectional perspective that examines women within the feminine and feminisms on the one hand; and on the other hand, class, "race", ethnicity, gender; Furthermore, emphasis is placed on the role of the academy to treat the theme of diversity as a space to share, transmit and reproduce spaces - social, cultural, economic, political, with values of social justice, freedom and equality; equity, inclusive - or exclusive. A methodology will be used cualitative and cuantitative, through the application of descriptive techniques that correlate with the use of instruments such as: surveys and semistructured interviews.

Resumen

A través de esta investigación realizamos un acercamiento de indagación a las realidades de las estudiantes indígenas a partir de las experiencias y las percepciones que tienen acerca de racismo en la Universidad de Cuenca para proponer un espacio de discusión que procure tejidos compartidos desde una perspectiva interseccional. Se determina algunos indicadores que contribuyan a deslegitimar discursos que justifican la desigualdad en función de categorías sociales y/o culturales prefijadas - y asimismo - trabajar en la sensibilización desde la academia como medio de desarrollo personal, cultural, social y comunitario. El enfoque de la investigación tiene un abordaje crítico – decolonial desde una perspectiva de género, interculturalidad e interseccionalidad que examina a la mujer dentro de lo femenino y los feminismos por un lado; y por otro lado, la clase, la “raza”, la etnia, el género; Además, se hace hincapié al rol de la academia para tatar el tema diversidad como un espacio para compartir, transmitir y reproducir espacios - sociales, culturales, económicos, políticos con valores de justicia social, libertad e igualdad; equidad, inclusivo - o excluyente-. Se empleará una metodología cualitativa y cuantitativa, mediante la aplicación de técnicas de tipo descriptivo y que correlaciona con el uso de instrumentos como: encuestas y entrevistas semiestructuradas.

Keywords

Educación Intercultural, Mujeres, Indígenas, Estudiantes universitarios

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TM4;1839

Grado Académico

Director de tesis

Enlace al documento