Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36489
Title: La dimensión intercultural en la formación docente en Ecuador
Authors: Castellano Gil, José Manuel
Espinoza Freire, Eudaldo Enrique
Herrera Montero, Luis Alberto
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Espinoza Freire, Eudaldo Enrique, jubonista15@hotmail.com
Keywords: Legislación educativa
Actitudes estudiantiles
Currículum
Diversidad cultural
Interculturalidad
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 6. Humanidades
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 6.5.1 Otras humanidades
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 6.5 Otras Humanidades
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2019
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 11, número 3
metadata.dc.source: Psychology, Society, & Education
metadata.dc.identifier.doi: 
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
The purpose of this article is to characterize the intercultural dimension of the in the teaching formation process in the student body that studies the Basic Education course in the Technical University of Machala (UTMach) in Ecuador during the 2016-2017 academic period. The methodological strategy responds to a mixed, quantitative-qualitative paradigm, systematized through the methods of documentary analysis, scientific observation, statistics and data triangulation. The results show the lack of contextualization of this dimension in the curriculum, insufficient methodologies for its treatment, typified student attitudes of "very improvable" and "improvable" from an axiological perspective by not fully recognizing the ethnic and cultural rights of all citizens, particularly among first and second year students. Therefore, in light of these data it is necessary to activate a design and strategic redirection in the field of intercultural formation
Description: 
Este artículo tiene como objeto caracterizar la dimensión intercultural del proceso de formación docente en el estudiantado que cursa la carrera de Educación Básica en la Universidad Técnica de Machala (UTMach) en Ecuador durante el período académico 2016-2017. La estrategia metodológica responde a un paradigma mixto, cuantitativo-cualitativo, sistematizada mediante los métodos de análisis documental, observación científica, estadístico y triangulación de datos. Los resultados evidencian la inexistencia de contextualización de esa dimensión en el currículum, insuficientes metodologías para su tratamiento, actitudes estudiantiles tipificadas de “muy mejorables” y “mejorables” desde una perspectiva axiológica al no reconocer cabalmente los derechos étnicos y culturales de todos los ciudadanos, particularmente entre los alumnos de primer y segundo año. Por tanto, a la luz de estos datos se requiere activar un diseño y redirección estratégica en el ámbito de la formación intercultural
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36489
http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/2253/3132
metadata.dc.ucuenca.urifuente: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/issue/view/199
ISSN: 2171-2085, 1989-709X
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument366.62 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00