La inclusión y exclusión social del visitante en la casa-museo Remigio Crespo Toral 2017-2019
Loading...
Date
2021-07-12
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
This graduation work establishes social inclusion and exclusion of visitors to the Remigio Crespo Toral Casa Museo in the period 2017-2019. Its research methodology has a mixed approach, based on the analysis of annual reports, visitor registration, newspapers and social media publications by the museum during the years 2017-2019. Based on this information, a study of the characteristics of visitors to the museum's temporary exhibitions, events and cultural activities is carried out to determine the target. First, the temporary exhibitions are characterized and the cultural activities of the museum are defined in the study period compared with the corresponding flow of visitors. Secondly, the particularities of the diffusion in the museum are described by an analysis of the publications in social networks and written press of the museum and its relationship with the number of visitors. Finally, a visitor profile of the museum is established, and the analysis of inclusion and social exclusion is performed comparing the results applying Bourdieu's theory.
Resumen
El presente trabajo de titulación establece la inclusión y exclusión social del
visitante de la Casa-Museo Remigio Crespo Toral en el período 2017-2019. La
metodología de esta investigación tiene un enfoque mixto, con base en el análisis
de los informes anuales, del registro de visitantes, periódicos y de las
publicaciones en redes sociales del museo durante los años 2017-2019. Con
base en esta información, se realiza un estudio de las características de los
visitantes de las exposiciones temporales, eventos y actividades culturales del
museo para determinar el target. En primer lugar, se caracteriza las exposiciones
temporales y se define las actividades culturales del museo en el período de
estudio comparando con la afluencia de visitantes correspondiente. En segundo
lugar, se describe las particularidades de la difusión en el museo mediante un
análisis de las publicaciones en las redes sociales y prensa escrita del museo, y
su relación con el número de visitantes. Finalmente, se establece un perfil de
visitantes del museo, y se realiza el análisis de inclusión y exclusión social
comparando los resultados con la teoría de Bourdieu.
Keywords
Turismo, Alojamientos, Museos, Inclusión social
Citation
Código de tesis
Código de tesis
TUR;334
