Title: | Effects of using content and language integrated learning instruction in english as a foreign language classes |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Effects of Using Content and Language Integrated Learning Instruction in English as a Foreign Language classes |
Authors: | Matute Mendoza, Martha Maribel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Rodas Pacheco, Fabián Darío |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | maribel_17@live.com.ar |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Aprendizaje Metodología Enseñanza del inglés |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 22-Jun-2021 |
metadata.dc.format.extent: | 66 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;529 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an approach that is
applied in many countries around the world, and it consists of integrating any
subject with a foreign language in order to learn both at the same time. Research
claims many positive effects of CLIL on students; therefore, the aim of this
research synthesis is to explore the potential of CLIL instruction by analyzing the
results of 17 studies that compared this methodology with traditional EFL programs
in both primary and secondary schools. This analysis focused on the effects of
CLIL on linguistic competence regarding the four skills, vocabulary and motivation.
Findings showed that oral production, receptive vocabulary, and motivation are
significantly higher on CLIL students. In addition, writing is also significantly higher
on CLIL students, but few studies focused on this area of the language.
Furthermore, CLIL also offers important benefits for receptive skills but only on
secondary students. Finally, further research is suggested on this topic regarding
productive vocabulary and writing around Europe, but around Latin America
regarding the 4 skills. Moreover, there are many variables that might play an
important role when applying CLIL and should be controlled. |
Description: | Content and Language Integrated Learning (CLIL), o AICLE en español, es
un método aplicado en varios países alrededor del mundo y consiste en integrar
cualquier asignatura a un lenguaje extranjero con el propósito de adquirir los dos al
mismo tiempo. Estudios demuestran muchos beneficios de AICLE en los
estudiantes, por lo cual, el objetivo principal de este proyecto es descubrir el
potencial de la instrucción AICLE, analizando los resultados de 17 estudios que
comparan esta metodología con la metodología tradicional de enseñanza del inglés
en escuelas primarias y secundarias. Este análisis se centró en los efectos de
AICLE en la competencia lingüística de las 4 destrezas del idioma, vocabulario y
motivación. Los resultados revelaron que la producción oral, el vocabulario receptivo
y la motivación son significativamente más altas en estudiantes AICLE que en
estudiantes bajo modalidad tradicional. De igual manera, AICLE también ofrece
beneficios importantes en cuanto a escritura, pero muy pocos estudios analizan esta
destreza. Además, las destrezas receptivas también se benefician de esta
metodología, pero solo en estudiantes de secundaria. Finalmente, se recomienda
llevar a cabo más investigaciones en lo que respecta a escritura y vocabulario
productivo en Europa, pero en lugares como Latinoamérica se necesita estudios
sobre las 4 destrezas. Por otra parte, existen muchas variables que podrían jugar
un papel importante el momento de aplicar la metodología AICLE, por lo que
también se recomienda que futuros estudios deberían controlarlas para que no
interfieran con los resultados. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36402 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|