La lectura comprensiva y el rendimiento académico en el subnivel de Educación General Básica: Básica Media

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021-05-20

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

This monographic work is situated in the field of Basic Education, specifically in the area of Language and Literature. The purpose of the study was to theoretically demonstrate how reading comprehension influences the academic performance of children in Secondary Education through documentary research, in addition to proposing strategies that contribute to improving reading comprehension. This monograph is divided into three fundamental chapters in which reading comprehension, academic performance and the relationship between them are theoretically addressed. Reading comprehension is understood as a process in which the reader uses strategies to understand the message of the texts and relate them to their previous knowledge and experiences, while academic performance is considered as a qualitative and quantitative assessment of everything achieved in the teaching-learning process. Finally, it was evidenced that reading comprehension significantly influences the academic performance of Basic Education students in all areas of knowledge. For this reason, it is necessary to develop activities that strengthen reading comprehension, which will help students to function adequately not only in the academic sphere but also in the social and personal sphere

Resumen

El presente trabajo monográfico se sitúa en el campo de la Educación Básica, específicamente en el área de Lengua y Literatura. El propósito del estudio fue demostrar teóricamente cómo la comprensión lectora influye en el rendimiento académico de los niños de Educación Básica Media mediante una investigación documental, además de proponer estrategias que contribuyan a mejorar la comprensión lectora. Esta monografía se estructura en tres capítulos fundamentales en los que se abordan teóricamente la comprensión lectora, el rendimiento académico y la relación entre ellos. La comprensión lectora es entendida como un proceso en el cual el lector utiliza estrategias para comprender el mensaje de los textos y relacionarlos con sus conocimientos y experiencias previas, mientras que, el rendimiento académico es considerado como una valoración cualitativa y cuantitativa de todo lo alcanzado en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Finalmente, se evidenció que la comprensión lectora influye de manera significativa en el rendimiento académico de los estudiantes de Educación Básica en todas las áreas del conocimiento. Por tal motivo, es necesario desarrollar actividades que fortalezcan la comprensión lectora, lo cual ayudará a que los estudiantes se desenvuelvan adecuadamente no solo en el ámbito académico sino en el ámbito social y personal

Keywords

Educación General Básica, Educación, Rendimiento escolar, Compresión, Lectura

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TEB;254

Grado Académico

Enlace al documento