La intención emprendedora en los estudiantes universitarios de la carrera de Hospitalidad y Hotelería de la Universidad de Cuenca.

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021-04-22

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

The present research project has the purpose of determining the entrepreneurial intention in the university students of the Hospitality and Hotel Management career of the University of Cuenca, through the analysis of the desirability, viability and intentionality towards the creation of companies, as well as the factors that influence this decision; in the same way, there were identified the personality attributes that students possess that could be considered representative of an entrepreneur. The research has a sample of 197 students and the methodology used consisted of a descriptive cross- sectional analysis of a quantitative nature. The results show that the vast majority of students consider it desirable to create a company, however they also consider it difficult to do so currently, for this reason a low percentage of them, mostly women, have the firm intention of creating a company; furthermore, they consider that the main factors or obstacles that influence in this decision are the access to financing and the existing competition. In turn, it was found that most of the students have attributes such as adaptability to changes, curiosity to know new things, imagination, enthusiasm and also consider it important to have autonomy at work; furthermore, a greater number of male students feel self-confident compared to female students and on the contrary, a greater number of female students consider themselves persevering people compared to males. Therefore, it is concluded that, despite the fact that students have several attributes that are ideal in an entrepreneur, there are few who have the intention to create a company, this because they mostly consider it not viable in current times due to the influence of various factors, including the personal, social and economic ones.

Resumen

El presente proyecto de investigación tiene el propósito de determinar la intención emprendedora en los estudiantes universitarios de la carrera de Hospitalidad y Hotelería de la Universidad de Cuenca, mediante el análisis de la deseabilidad, viabilidad e intencionalidad hacia la creación de empresas, así como de los factores que influyen en esta decisión; de la misma manera, se identificó los atributos de personalidad que los estudiantes poseen que podrían considerarse representativos de un emprendedor. La investigación tiene una muestra de 197 estudiantes y la metodología utilizada consistió en un análisis descriptivo transversal de carácter cuantitativo. Los resultados evidencian que la gran mayoría de estudiantes considera deseable crear una empresa, sin embargo también consideran difícil hacerlo en la actualidad, por esta razón un bajo porcentaje de ellos, en su mayoría mujeres, tiene la firme intención de emprender; además, consideran que los principales factores o frenos que influyen en esta decisión son: el acceso al financiamiento y la competencia existente. A su vez, se encontró que la mayoría de los estudiantes cuentan con atributos como adaptabilidad a los cambios, curiosidad por conocer cosas nuevas, imaginación, entusiasmo y consideran importante disponer de autonomía en el trabajo; además, un mayor número de estudiantes hombres sienten autoconfianza en comparación con las mujeres y por el contrario, un mayor número de estudiantes mujeres se consideran personas perseverantes en comparación con los hombres. Por lo tanto, se concluye que, a pesar de que los estudiantes cuentan con varios atributos que son ideales en un emprendedor, son pocos los que cuentan con la intención de emprender, esto debido a que en su mayoría lo consideran poco viable en tiempos actuales debido a la influencia de varios factores, tanto personales, sociales y económicos.

Keywords

Hotelería, Emprendimiento, Emprendedor

Citation

Código de tesis

Código de tesis

THOT;53

Grado Académico

Enlace al documento