Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3603
Title: Percepciones y opiniones sobre el currículo de la Escuela de Enfermería de la Universidad de Cuenca en el año 2010
Authors: Padilla Serpa, Grecia Yomara
Merchán Coronel, María Gabriela
Guzmán Luna, Laura Inés
metadata.dc.contributor.advisor: Iturralde Aguilar, María Augusta
metadata.dc.contributor.assessor: Guillén Cabrera, Olga Isabel
Keywords: Educacion En Enfermeria
Estudiantes De Enfermeria
Curriculum
Universidad De Cuenca
Cuenca
Ecuador
Issue Date: 2011
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 101 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: ENF;310
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Social and professional demands actionable, forcing nursing schools to train nurses / os with extensive development of logical thinking, so that nursing care be administered under scientific basis and a systematic and orderly. We apply the method of qualitative and quantitative research, because it allowed us to obtain data to perform an interpretive analysis of written, documentary and testimonial. We worked with a sample of 100 students for the third year of the School of Nursing at the University of Cuenca, 2010-2011 period. Through this work we identified factors of the knowledge of students who are graduating from the School of Nursing, the curriculum, the distribution of the curriculum and the perceived importance of the subjects in the race. For this survey we have applied to students of the third year of nursing school, emphasizing the issues detailed above, for once tabulated, make good analysis and interpretation. Was selected as a tool for collecting primary data to the Survey, and within it use a sheet model, in which there are 9 questions about curriculum, this does take longer than 20 minutes to fill them and asking them to students to answer honestly, since the results must be accurate and reliable. From the results obtained, clearly shows that the Third Year students of the School of Nursing, despite receiving university training, are not interested in verifying compliance with the vision, mission and objectives of the School in the welfare of their education and also found the lack of importance given to the distribution of hours for theoretical and practical subjects, which affects the interest should be welfare of their training in view of developing their profession in the future. In general, we conclude that it is really alarming that students, even unknown to the basis for professional training for future employment.
Description: 
Se trabajó con una muestra de 100 estudiantes correspondientes al Tercer Año de la Escuela de Enfermería de la Universidad de Cuenca, periodo 2010-2011. A través de este trabajo se identificaron factores del conocimiento de los estudiantes que están egresando de la Escuela de Enfermería, sobre el curriculum, la distribución de la malla curricular y la percepción de la importancia de las materias dentro de la carrera. Para ello hemos aplicado encuestas a las alumnas del tercer año de la escuela de enfermería, haciendo hincapié en los temas anteriormente detallados, para una vez tabulados, realizar su debido análisis e interpretación. Se seleccionó como instrumento de recolección de datos principal a la Encuesta, y dentro de ella utilizamos una hoja modelo, en la cual existen 9 preguntas relacionadas sobre el curriculum, esta encuesta no tardara más de 20 minutos en llenarlas y pidiéndoseles a los estudiantes que contesten con sinceridad, ya que los resultados obtenidos deben ser veraces y confiables. De los resultados obtenidos, se evidencia claramente que los estudiantes del Tercer Año de la Escuela de Enfermería, a pesar de la formación universitaria que están recibiendo, no se encuentran interesados en constatar el cumplimiento de la visión, la misión y los objetivos de la Escuela, en bienestar de su educación; así como también se constató la poca importancia que se le da a la distribución de horas por asignaturas teóricas y prácticas, algo que repercute en el interés que deben tener en bienestar de su formación en miras del desarrollo de su profesión en el futuro. En forma general, se concluye que es realmente alarmante que los estudiantes, aun desconozcan en que se fundamenta su formación profesional para su futuro laboral.au
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Enfermería
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3603
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis de Pregrado.pdf690.21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00