Title: | Managing anxiety regarding the international baccalaureate program evaluation, paper 1 (mock exams): an action research study |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Managing Anxiety Regarding the International Baccalaureate Program Evaluation, Paper 1 (Mock Exams): An Action Research Study |
Authors: | Atariguana Fajardo, Tania Gabriela |
metadata.dc.contributor.advisor: | Argudo Serrano, Juanita Catalina |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | lagabby@live.co.uk |
metadata.dc.subject.other: | Ansiedad |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Evaluación acádemica Estudiantes Bachillerato |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5801.06 Evaluación de Alumnos |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 17-Mar-2021 |
metadata.dc.format.extent: | 108 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1805 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | Anxiety is an affective factor that plays a crucial role in students when it comes to take any
type of academic assessment. There has been suggested several strategies to cope with this
affective factor, obtaining different results. On the other hand, the strategy Expressive
Writing (EW) has been considered for many years as an anxiety reducer in different fields,
since it allows people to express their emotions and feelings regarding an important stressor
they are facing at the moment. The current study investigated the effects of EW in reducing
anxiety in 78 female senior students from Rosa de Jesús Cordero High School while taking
paper 1 mock exam in the International Baccalaureate Program (IBP). A mixed method
research design was used in this study. The quantitative part consisted of a TAS pretest and
posttest, while the qualitative part data was collected through the analysis of students’
journals. The analysis and interpretation of the quantitative data revealed that EW had a
positive effect in regards to managing students’ anxiety before developing paper 1; whereas
the data gathered qualitatively supported this finding |
Description: | La ansiedad es un factor afectivo que juega un papel crucial en los estudiantes cuando se
trata de desarrollar cualquier tipo de evaluación académica. Se han sugerido varias
estrategias para hacer frente a este factor afectivo, obteniendo diferentes resultados. Por
otro lado, la estrategia de Escritura Expresiva (EE) ha sido considerada durante muchos
años como un reductor de la ansiedad en diferentes campos, ya que permite a las personas
expresar sus emociones y sentimientos referente a un factor estresante al que se enfrentan
en su debido momento. El presente estudio investigó los efectos de la EE en la reducción de
la ansiedad en 78 estudiantes del tercer año de bachillerato de la Unidad Educativa
Particular Rosa de Jesús Cordero al momento de realizar la prueba 1 del Programa de
Bachillerato Internacional (PBI). En este estudio se utilizó un diseño de investigación de
método mixto. La parte cuantitativa consistió en un pre y post prueba de ansiedad,
mientras que los datos de la parte cualitativa se recogieron a través del análisis de los
diarios de las estudiantes. El análisis y la interpretación de los datos cuantitativos revelaron
que la EE tuvo un efecto positivo en lo que respecta al manejo de la ansiedad de las
estudiantes antes de desarrollar la prueba1; mientras que los datos recogidos
cualitativamente apoyaron este hallazgo. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35877 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|