Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35877
Title: Managing anxiety regarding the international baccalaureate program evaluation, paper 1 (mock exams): an action research study
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: Managing Anxiety Regarding the International Baccalaureate Program Evaluation, Paper 1 (Mock Exams): An Action Research Study
Authors: Atariguana Fajardo, Tania Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Argudo Serrano, Juanita Catalina
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: lagabby@live.co.uk
metadata.dc.subject.other: Ansiedad
Keywords: Literatura Inglesa
Enseñanza del inglés
Evaluación acádemica
Estudiantes
Bachillerato
metadata.dc.audience.educationLevel: Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 58 Pedagogía
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5801.06 Evaluación de Alumnos
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5701 Lingüística Aplicada
Issue Date: 17-Mar-2021
metadata.dc.format.extent: 108 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1805
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
Anxiety is an affective factor that plays a crucial role in students when it comes to take any type of academic assessment. There has been suggested several strategies to cope with this affective factor, obtaining different results. On the other hand, the strategy Expressive Writing (EW) has been considered for many years as an anxiety reducer in different fields, since it allows people to express their emotions and feelings regarding an important stressor they are facing at the moment. The current study investigated the effects of EW in reducing anxiety in 78 female senior students from Rosa de Jesús Cordero High School while taking paper 1 mock exam in the International Baccalaureate Program (IBP). A mixed method research design was used in this study. The quantitative part consisted of a TAS pretest and posttest, while the qualitative part data was collected through the analysis of students’ journals. The analysis and interpretation of the quantitative data revealed that EW had a positive effect in regards to managing students’ anxiety before developing paper 1; whereas the data gathered qualitatively supported this finding
Description: 
La ansiedad es un factor afectivo que juega un papel crucial en los estudiantes cuando se trata de desarrollar cualquier tipo de evaluación académica. Se han sugerido varias estrategias para hacer frente a este factor afectivo, obteniendo diferentes resultados. Por otro lado, la estrategia de Escritura Expresiva (EE) ha sido considerada durante muchos años como un reductor de la ansiedad en diferentes campos, ya que permite a las personas expresar sus emociones y sentimientos referente a un factor estresante al que se enfrentan en su debido momento. El presente estudio investigó los efectos de la EE en la reducción de la ansiedad en 78 estudiantes del tercer año de bachillerato de la Unidad Educativa Particular Rosa de Jesús Cordero al momento de realizar la prueba 1 del Programa de Bachillerato Internacional (PBI). En este estudio se utilizó un diseño de investigación de método mixto. La parte cuantitativa consistió en un pre y post prueba de ansiedad, mientras que los datos de la parte cualitativa se recogieron a través del análisis de los diarios de las estudiantes. El análisis y la interpretación de los datos cuantitativos revelaron que la EE tuvo un efecto positivo en lo que respecta al manejo de la ansiedad de las estudiantes antes de desarrollar la prueba1; mientras que los datos recogidos cualitativamente apoyaron este hallazgo.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35877
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)4.37 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00