Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35805
Title: Teacher disempowerment in the education system of Ecuador
Other Titles: Desempoderamiento docente en el sistema educativo del Ecuador
Authors: Fajardo Dack, Tammy Mercedes
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Fajardo Dack, Tammy Mercedes, tammy.fajardo@ucuenca.edu.ec
Keywords: Teachers
Empowerment
Disempowerment
Education system
Ecuador
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2016
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 6, número 3
metadata.dc.source: World Journal of Education
metadata.dc.identifier.doi: 10.5430/wje.v6n3p82
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
A profound and systemic education change requires taking into consideration the several factors that intervene, particularly, and most importantly, the role of the teacher. Ecuador, since 2009 has been immersed in constant changes to achieve an educational transformation; however, nothing has been invested in the professional development of teachers, instead, all efforts and funds have been assigned to create more directions for teachers to follow. This article paper focuses on the role of teachers in the education system in Ecuador. It reviews the objectives of revalorizing the teaching profession within the literature of teacher empowerment with the purpose of critically analyze if what is written in official documents is what is happening in reality in the country. Moreover, it examines the role of Ecuadorian teachers in terms of the factors that have led to their disempowerment: feminization, technologization, deskilling, intensification, and privatization.
Description: 
Un cambio educativo profundo y sistémico requiere tomar en consideración los diversos factores que intervienen, en particular, y lo más importante, el rol del docente. Ecuador, desde 2009 ha estado inmerso en constantes cambios para lograr una transformación educativa; sin embargo, no se ha invertido nada en el desarrollo profesional de los maestros, en cambio, se han asignado todos los esfuerzos y fondos para crear más instrucciones para que los maestros sigan. Este artículo se centra en el papel de los docentes en el sistema educativo en Ecuador. Se revisan los objetivos de revalorizar la profesión docente dentro de la literatura de empoderamiento docente con el propósito de analizar críticamente si lo que está escrito en los documentos oficiales es lo que está sucediendo en la realidad en el país.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35805
http://www.sciedupress.com/journal/index.php/wje/article/view/9379
metadata.dc.ucuenca.urifuente: www.sciedupress.com
ISSN: 1925-0746, e 1925-0754
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument165.08 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00