Title: | Language and teaching methodology features of CLIL in university classrooms: a research synthesis |
Other Titles: | Características del lenguaje y metodologías de enseñanza de AICLE en las aulas universitarias: una síntesis de investigación |
Authors: | Argudo Serrano, Juanita Catalina Abad Celleri, Monica Patricia Fajardo Dack, Tammy Mercedes |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Fajardo Dack, Tammy Mercedes, tammy.fajardo@ucuenca.edu.ec |
Keywords: | CLIL Teaching methods Tertiary education Content and cognition Language |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 5.3.1 Educación en general |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 5.3 Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 01 - Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0111 - Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 011 - Educación |
Issue Date: | 2020 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 22, número 1 |
metadata.dc.source: | Colombian Applied Linguistics Journal |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.14483/22487085/13878 |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | Content and language integrated learning (CLIL) is a dual focus educational approach widely used in European primary, secondary and tertiary education institutions in which content subjects included in the mainstream curriculum are taught through a foreign language, usually English. This paper presents a systematic review on relevant existing literature on the application of the CLIL approach in university classrooms. A total of 22 studies were identified and chosen for further analysis; the categories emerged from the analysis itself. These studies, which focused on language and methodological features, were explored to determine the research trends in terms of location, methodology, participants, data collection instruments, focus, teaching methodology and language focus. The results of the review show a trend to examine classroom discourses and the development of pragmatic competence in CLIL classrooms. As a result of the review, the paper offers suggestions for future research on the CLIL approach in university classrooms as more tertiary education institutions around the globe are adopting English as the language of instruction. |
Description: | El aprendizaje integrado de contenidos e idiomas (CLIL) es un enfoque educativo de doble enfoque ampliamente utilizado en instituciones europeas de educación primaria, secundaria y terciaria en las que los contenidos incluidos en el plan de estudios general se imparten en una lengua extranjera, normalmente el inglés. Este artículo presenta una revisión sistemática de la literatura existente relevante sobre la aplicación del enfoque CLIL en las aulas universitarias. Se identificaron y eligieron un total de 22 estudios para un análisis adicional; las categorías surgieron del análisis mismo. Estos estudios, que se centraron en el lenguaje y las características metodológicas, fueron explorados para determinar las tendencias de investigación en términos de ubicación, metodología, participantes, instrumentos de recolección de datos, enfoque, metodología de enseñanza y enfoque del lenguaje. Los resultados de la revisión muestran una tendencia a examinar los discursos en el aula y el desarrollo de la competencia pragmática en las aulas CLIL. Como resultado de la revisión, el documento ofrece sugerencias para futuras investigaciones sobre el enfoque CLIL en las aulas universitarias a medida que más instituciones de educación terciaria en todo el mundo están adoptando el inglés como idioma de instrucción. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35803 https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/13878 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://revistas.udistrital.edu.co/ |
ISSN: | e 2248-7085, 0123-4641 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.