Logo Repositorio Institucional

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35799
Título : Creation of a 3D printed pleural drainage placement model
Otros títulos : Creación de un modelo de drenaje pleural en 3D
Autor: Sanz Dueñas, Javier
De la Morena, Eva
Gaspar, Ignacio
Rojo Salvador, Concepción
Rodríguez Quirós, Jesús
Bernardi Villavicencio, Cristina
Perez Díaz, Carmen
Correspondencia: De la Morena, Eva, e.delamorena92@gmail.com
Palabras clave : 3d printing
Veterinary
Pleural drainage
Área de conocimiento FRASCATI amplio: 4. Ciencias Agrícolas
Área de conocimiento FRASCATI detallado: 4.3.1 Ciencias veterinarias
Área de conocimiento FRASCATI específico: 4.3 Medicina Veterinaria
Área de conocimiento UNESCO amplio: 08 - Agricultura, Silvicultura, Pesca y Veterinaria
ÁArea de conocimiento UNESCO detallado: 0841 - Veterinaria
Área de conocimiento UNESCO específico: 084 - Veterinaria
Fecha de publicación : 2018
Fecha de fin de embargo: 31-dic-2050
Volumen: Volumen 0
Fuente: Actas de ICERI2018
metadata.dc.identifier.doi: 10.21125 / iceri.2018.1371
Editor: IATED
Ciudad: 
Sevilla
Tipo: ARTÍCULO DE CONFERENCIA
Abstract: 
3D printing technologies are in a period of great development and so are their educational applications for health sciences. FDM (Fused Deposition Modeling) printers allow for great advances in veterinary education by creating anatomical models adapted to learning needs. The knowledge of routine procedures in the veterinary clinic, such as the placement of a pleural drain, represents a key point in the practical training of students. The difficulties associated to obtaining, preparing and conserving cadavers makes their use in practical teaching very difficult. The models printed using FDM technology are a versatile, realistic and inexpensive tool that can be applied in teaching. In this study, a dog chest was created by segmentation of tomographic studies obtained from a live patient. This data allowed for the creation of a 3D mesh, which was used to create both virtual online access models and physical models manufactured with FDM printing technologies. This thorax introduced into a stuffed animal was used by students to understand and perform the placement and posterior fixation of a pleural drainage. In order to validate the developed pleural drainage placement model, 25 veterinary students with prior clinical experience (15 of them had observed the procedure in practice before) from the Complutense University (Madrid) performed the placement procedure using the model. 71% of these students considered that the model was useful for understanding the location of anatomical structures and their relations to surrounding organs and tissues. 53% considered that pleural drainage placement in the model was anatomically equivalent to the animal. Participating students expressed their interest in the creation of other models of clinical practice. FDM technology is capable of producing accurate, low-cost anatomical models, although its main limitation is printing speed. Virtualization and 3D printing are a new and effective educational tool with great potential for development. Both techniques are subject to a learning curve, which can be assumed thanks to the resources available online
Resumen : 
Las tecnologías de impresión 3D se encuentran en un período de gran desarrollo, al igual que sus aplicaciones educativas para las ciencias de la salud. Las impresoras FDM (Fused Deposition Modeling) permiten grandes avances en la educación veterinaria al crear modelos anatómicos adaptados a las necesidades de aprendizaje. El conocimiento de los procedimientos de rutina en la clínica veterinaria, como la colocación de un drenaje pleural, representa un punto clave en la formación práctica de los estudiantes. Las dificultades asociadas a la obtención, preparación y conservación de cadáveres dificultan mucho su uso en la docencia práctica. Los modelos impresos con tecnología FDM son una herramienta versátil, realista y económica que se puede aplicar en la enseñanza
URI : https://library.iated.org/view/SANZDUENAS2018CRE
URI Fuente: https://library.iated.org/publications/ICERI2018
ISBN : 978-84-09-05948-5
ISSN : 2340-1095
Aparece en las colecciones: Artículos

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
prePostPrint.pdfprePostPrint140.32 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir
documento.pdf
  Until 2050-12-31
document124.47 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir     Solicitar una copia


Este ítem está protegido por copyright original



Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00