Experiencias de ansiedad en estudiantes universitarios frente al proceso de admisión a la Universidad de Cuenca, 2020

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021-02-24

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

Anxiety is a problem that occurs frequently in human beings. Anxiety, in general terms, comes from Latin and Greek words that together mean concern for the unknown, compress or strangle; concept that has several categories, of which stand out: physiological anxiety, restlessness and social anxiety. The present research project aims to understand the anxiety experienced by university students in the psychology field while working on the admission process to the Universidad de Cuenca. It is also intended to explore and explain the experiences of physiological, cognitive, social anxiety, and institutionality which immerse in the university admission process. This study proposes a qualitative methodology, with a non-probabilistic sampling by reference and of voluntary participants 7 people participated, whose ages are between 18 to 22 years old. A semistructured interview was conducted to gather information. Once the data was collected, it was proceeded to be transcribed and the thematic analysis was carried out. The results analyzed showed that those investigated were located in one or more of the proposed categories and the appearance of a new one. With this study it was possible to comprehend and have knowledge of the anxiety experienced in the admission process to the university.

Resumen

La ansiedad es una problemática que se manifiesta frecuentemente en los seres humanos. En términos generales proviene de vocablos latinos y griegos que en conjunto significan preocupación por lo desconocido; concepto que cuenta con varias categorías, de las cuales sobresalen: ansiedad fisiológica, inquietud y ansiedad social. La presente investigación tuvo como objetivo comprender las experiencias de ansiedad en estudiantes universitarios de la carrera de Psicología frente al proceso de admisión a la Universidad de Cuenca. Se pretendió además, explorar y explicar las vivencias de la ansiedad fisiológica, cognitiva, social y relacionada a la institucionalidad que está inmersa en el proceso de admisión a la universidad. Este estudio planteó una metodología cualitativa, con un muestreo no probabilístico por referencia y de participantes voluntarios. Se contó con la participación de 7 personas, cuyas edades se encuentran entre 18 a 22 años. Se llevó a cabo una entrevista semiestructurada para recopilar información. Una vez recolectados los datos, se procedió a transcribirlos y se llevó a cabo el análisis temático. Los resultados analizados demostraron que los investigados se ubicaron en una o varias de las categorías planteadas así como aparición de una nueva categoria. Con este estudio se logró comprender y conocer las experiencias de ansiedad que se presentan en el proceso de admisión a la universidad

Keywords

Psicología Clínica, Adolescencia, Ansiedad, Universidad de Cuenca

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TPSC;173

Grado Académico

Enlace al documento