Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35645
Title: Conductas parentales: apoyo a la autonomía y control psicológico en adolescentes de la Unidad Educativa Carlos Rigoberto Vintimilla de Cuenca en el periodo 2019 -2020
Authors: Juela Culcay, Juan Carlos
Ruales Pozo, Vanessa Fernanda
metadata.dc.contributor.advisor: Arpi Peñaloza, Nube del Rocío
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: juanka228@outlook.es
vane-frp@hotmail.es
metadata.dc.subject.other: Comportamiento
Keywords: Psicología Clínica
Medio familiar
Padres
Adolescencia
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 61 Psicología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 6114.02 Actitudes
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6114 Psicología Social
Issue Date: 17-Feb-2021
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 36 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;172
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This study was conducted to analyze, from the point of view offered by the SelfDetermination Theory (SDT), the parenting behaviors that allow and promote free will in teenagers by supporting their autonomy and allowing them the chance to take responsibility on any possible consequence of such activity by supporting and enhancing their autonomy. It also seeks to examine which are the practices that, on the contrary, don’t satisfy the basic emotional and psychological needs that a teenager has through the usage of psychological control. This is generally a topic that has been quite popular in the last few years which is the reason why our study describes the parenting behaviors that enhance autonomy and psychological control based on gender, family type, schooling level and the placement between siblings. Such study has been done under a quantitative approach with descriptive reach that is non-experimental. The Parental Autonomy Support Scale (P-PASS) was used as an instrument to evaluate the level of agreement and disagreement that the study group had in regards of their parent’s behaviors. For this research, the study group was composed by 100 teenagers between the ages of 14 and 18 years-old that are students in the Carlos Rigoberto Vintimilla high school in the city of Cuenca in Ecuador. The author’s results of data analysis found that parents manifested conducts which were supportive of their kid’s autonomy while they were growing up by being conscious and receptive to their children’s feelings. In terms of psychological control, it was found that the parenting practices overall encouraged school performance and used grounding as threat when objectives were not fulfilled as expected. In conclusion, teenagers generally perceived that their parents were more inclined to be supportive of their autonomy than to exert psychological control over them.
Description: 
La presente investigación busca analizar desde la Teoría de la Autodeterminación (TAD) las conductas parentales que permiten a los hijos tener libre elección de realizar una actividad asumiendo cierto control sobre las consecuencias mediante el apoyo a su autonomía, o por el contrario no satisfacer las necesidades básicas psicológicas y emocionales que el adolescente requiere a través del control psicológico. Este tema ha tomado gran importancia en la actualidad, por tal motivo, se busca describir las conductas parentales de apoyo a la autonomía y control psicológico en adolescentes según el sexo, tipología familiar, nivel de escolaridad y lugar que ocupan entre los hermanos. La metodología emplea un enfoque cuantitativo con alcance descriptivo y de tipo no experimental. Se utilizó la Parental Autonomy Support Scale (P-PASS) como instrumento para valorar el nivel de acuerdo o desacuerdo respecto a las conductas de padre y madre. En este estudio participaron 100 adolescentes de entre 14 a 18 años que cursan el bachillerato general unificado en la Unidad Educativa “Carlos Rigoberto Vintimilla” de la Ciudad de Cuenca. Con base en la información recolectada, los resultados muestran que los progenitores manifiestan conductas de apoyo a la autonomía sobre los adolescentes mientras crecían, al ser conscientes de aceptar y reconocer los sentimientos del niño; respecto al control psicológico parental se encontró que utilizan conductas que fomentan objetivos de rendimiento y amenazas de castigo. En conclusión, los adolescentes perciben que existe una superioridad de conductas de apoyo a la autonomía sobre las de control psicológico.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Clínico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35645
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulacion.pdfVersión presentada (texto completo)567.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00