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Title: Estrategias y tendencias para comunicar la responsabilidad social empresarial. Estudio sobre el Grupo Industrial Graiman e Importadora Tomebamba
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: Estrategias y Tendencias para Comunicar la Responsabilidad Social Empresarial. Estudio sobre el Grupo Industrial Graiman e Importadora Tomebamba
Authors: Palacios Palacios, Michelle Katherine
metadata.dc.contributor.advisor: Vásquez Guevara, Denisse Helena
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: mishu.k.p@hotmail.com
metadata.dc.subject.other: Comunicación
Keywords: Comunicación Social
Difusión
Comunicación organizacional
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 63 Sociología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 3329.02 Comunicaciones
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6308 Comunicaciones Sociales
Issue Date: 10-Feb-2021
metadata.dc.format.extent: 90 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TC;570
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Once companies have integrated Social Responsibility into their policies, it is necessary to take the second most important step in its management: sustainable communication. In Cuenca, it is evident there are not enough studies that determine the strategies to communicate SR. Therefore, this is the main goal that drove this research which focuses on two leading organizations in this context: Grupo Industrial Graiman (GIG) and Importadora Tomebamba, based on the suggestions of two important worldwide regulations and guidelines: Global Reporting Initiative and ISO 26000. The main objective is to identify the social responsibility communication practices on the investigated organizations. In this context, answering the research questions of this study, it is suggested that companies are communicating with their stakeholders, but not in the right way. The strategies are based on finding the correct communication channels, leaving other parameters to consider the success of what is underway. Most of the strategies chosen by communication practitioners or managers of business communication, therefore, the activities are not evaluated to evidence their proven effectiveness. Considering these observations, several aspects can be determined. 1) highlighting the presence of the stigma of philanthropy, the fear of communicating, the lack of hierarchy of public objectives, the neglect of external publics, the absence of tools that affect measurement communication success or failure and especially the lack of adequate mechanisms that require tangible results
Description: 
Una vez que las empresas han integrado la Responsabilidad Social Empresarial en sus políticas, es necesario dar el segundo paso más importante de esta gestión: la comunicación sostenible. En Cuenca, la necesidad de contar con un marco de referencia en la creación y aplicación de las estrategias de RSE, justifica la presente investigación cuya base teórica radica en las sugerencias de dos normativas importantes a nivel mundial: Global Reporting Initiative e ISO 26000 y enfocada en dos organizaciones: Grupo Industrial Graiman (GIG) e Importadora Tomebamba. Como parte de los objetivos de esta investigación se han identificado las prácticas de comunicación de la Responsabilidad Social Empresarial en las organizaciones investigadas. En este contexto, se sugiere que las empresas sí están comunicando a sus stakeholders, pero de una forma que podría considerarse incompleta pues las estrategias se basan en encontrar los canales de comunicación correctos, dejando de lado otros parámetros de evaluación importantes en la medición de impacto. De esta forma en la comunicación de la RSE se evidencia la presencia del estigma de la filantropía, el temor a comunicar, la falta de jerarquización de los públicos objetivos, el descuido de los públicos externos, la inexistencia de herramientas que permitan medir el éxito o fracaso de la comunicación y sobre todo la falta de mecanismos adecuados que permitan resultados tangibles
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Ciencias de la Comunicación Social en Comunicación Organizacional y Relaciones Públicas
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35610
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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