Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35438
Title: The development of pragmatic competence in CLIL classrooms
Authors: Argudo Serrano, Juanita Catalina
Fajardo Dack, Tammy Mercedes
Abad Celleri, Monica Patricia
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Fajardo Dack, Tammy Mercedes, tammy.fajardo@ucuenca.edu.ec
Keywords: Pragmatic competence
CLIL
Content subjects
Natural language
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2020
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 44, número 3
metadata.dc.source: Mextesol Journal
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
One of the most important conditions needed to acquire pragmatic competence -knowing the rules of a language and how to apply them to communicate-is exposure to the target language. That is why research has concentrated on observing how this competence develops in different language learning contexts such as second language (L2), foreign language (FL), bilingual, immersion, and content and language integrated learning (CLIL) programmes. This review focuses on how existing research has approached the development of pragmatic competence in CLIL classrooms. CLIL is an educational approach in which content subjects are taught through a foreign language. Its objective is to develop students' language skills without risking their knowledge of curriculum content. In CLIL classrooms, learners are exposed to natural occurring language that more than likely will lead them to acquiring pragmatic competence. A well-developed CLIL programme will integrate language learning and subject learning through the development of intercultural understanding. © 2020 Asociacion Mexicana de Maestros de Ingles MEXTESOL A.C. All rights reserved
Description: 
Una de las condiciones más importantes para adquirir la competencia pragmática, que es la capacidad de conocer las reglas del lenguaje y saber cómo aplicarlas para comprender y producir un lenguaje con fines de comunicación, es la exposición al idioma meta, y es por eso que la investigación se ha concentrado en observar cómo se desarrolla esta competencia en diferentes contextos de aprendizaje de idiomas, como en programas de segundo idioma (L2), idioma extranjero (FL), bilingües, inmersión, y programas de aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras (AICLE).Esta revisión se centra en cómo la investigación existente ha abordado el desarrollo de la competencia pragmática en las aulas AICLE. AICLE es un enfoque educativo donde las materias de contenido se imparten a través de un idioma extranjero. Su objetivo es desarrollar las habilidades lingüísticas de los estudiantes sin arriesgar su conocimiento del contenido curricular. En las aulas AICLE los alumnos están expuestos al lenguaje natural que probablemente los llevará a adquirir competencia pragmática. Un programa CLIL bien desarrollado integrará el aprendizaje de idiomas y el aprendizaje de materias a través del desarrollo de la comprensión intercultural.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35438
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85090256590&partnerID=40&md5=d5dab56b16d6bd0d42d674743724d0eb
metadata.dc.ucuenca.urifuente: http://www.mextesol.net/journal/
ISSN: 2395-9908
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument194.43 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00