Title: | The effect of critical thinking strategies on oral production of EFL university students: An action research |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | The Effect of Critical Thinking Strategies on Oral Production of EFL University Students: An action research |
Authors: | Ochoa Delgado, Jessica Elizabeth |
metadata.dc.contributor.advisor: | Calle Calle, Ana María |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | jessicaochoa_92@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Lengua Inglesa Idiomas Literatura Enseñanza del inglés |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 11-Jan-2021 |
metadata.dc.format.extent: | 71 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1782 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | Although many strategies have been used in the development of oral production in
EFL students, critical thinking strategies are less frequently employed. Therefore,
this study focused on exploring the effects of three of these strategies on the oral
production abilities of Ecuadorian EFL university students. This action research
study was carried out at the Universidad Nacional de Educación (UNAE) in
Ecuador, where qualitative and quantitative data was collected. A pre-test and
post-test were used to collect the quantitative data. Furthermore, a focus group
discussion was used to collect the qualitative data. The post-test results revealed
that students increased their oral production considerably after finishing the
treatment. Moreover, the focus group discussion suggested that students enjoyed
the strategies used because they helped pupils to improve their vocabulary and
reasoning before speaking. It is also important to mention that according to the
quantitative results grammar and vocabulary had the lowest improvement in
speech production; meanwhile, interactive communication had the highest
improvement in oral production. This has to do with the focus of the strategies on
fluency over accuracy. Implications for further research regarding vocabulary were
stated |
Description: | En el campo de la enseñanza de inglés como idioma extranjero, muchas
estrategias son utilizadas de las cuales las de pensamiento crítico son las menos
empleadas. Por lo tanto, este estudio se enfoca en explorar los efectos que tres de
estas estrategias tienen en las habilidades de producción oral de estudiantes
universitarios que aprenden inglés como idioma extranjero. Esta investigaciónacción fue realizada en la Universidad Nacional de Educación, UNAE en Ecuador.
En este estudio se recolectó información cuantitativa y cualitativa. Se aplicó una
prueba al inicio y al final para recolectar datos cuantitativos. Un grupo focal
también fue realizado al final del tratamiento para recolectar información
cualitativa. Los resultados de la prueba aplicada al final del tratamiento revelaron
que los estudiantes mejoraron considerablemente en su producción oral. Además,
los resultados del grupo focal que se realizó con participantes claves sugirieron
que los estudiantes disfrutaron de las estrategias aplicadas en el tratamiento.
También es importante mencionar que el vocabulario y gramática dentro de las
habilidades del habla fueron las que alcanzaron el menor puntaje de mejora de
acuerdo a la prueba posterior aplicada. Por el contrario, la interacción mostró
mayor mejora. Esto se explica debido a que las estrategias aplicadas se
enfocaban en fluidez y no en exactitud o precisión en el uso del idioma. Se
establece nuevas áreas de investigación en el ámbito de vocabulario |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Lingüística Aplicada a la enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35328 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|